Quines ajudes puc tenir si necessito adaptar el meu habitatge o el meu cotxe? Com es tramita la incapacitat? Quines associacions em poden donar suport? On puc trobar centres de rehabilitació especialitzats? Com puc informar la família del que ha passat? Aquests són alguns dels dubtes que es resolen des del nou Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT), en funcionament des de la segona quinzena de març. I és que el SIAVT, una iniciativa pionera a l’Estat espanyol, ofereix a les víctimes i els familiars d’un sinistre viari un servei d’ajuda, orientació i informació perquè puguin fer els tràmits necessaris, conèixer els recursos existents, rebre informació sobre els drets que els reconeix la legislació vigent, i rebre suport i atenció psicològica en la recuperació personal i social davant un accident de trànsit.
Laura Fernández, supervisora del servei, destaca que aquest parteix del fet que "un accident greu de trànsit és un fet imprevisible, desestabilitzador i traumàtic”. També apunta que "les persones no estem acostumades a una experiència tan negativa”, de manera que "víctimes, familiars i afectats per un accident de trànsit poden quedar en un estat de desorientació, sentir-se vulnerables i sentir-se perduts en una nova realitat que canviarà radicalment el seu dia a dia”.
El SIAVT es posa en marxa com a eina fonamental per atendre les víctimes i per acostar les polítiques de lluita contra la sinistralitat viària a la societat catalana. Dóna compliment a un mandat del Govern de la Generalitat de Catalunya inclòs al Pla de seguretat viària 2011-2013. A més, pretén ser un servei integrador i no excloent i per aquest motiu s’ha cercat en la seva posada en marxa la complicitat de tots els organismes i institucions implicats de manera directa o indirecta en la seguretat viària, entre d’altres, les associacions de víctimes de trànsit de Catalunya.
Com funciona
Adscrit al Servei Català de Trànsit, el SIAVT s’ha creat per donar resposta a la situació de gran vulnerabilitat i desorientació en què es poden trobar tant víctimes com afectats per un accident viari i per aplanar, d’aquesta manera, el difícil camí que cal recórrer després del sinistre i oferir ajuda, informació i orientació objectiva i especialitzada. El servei està organitzat per orientar segons la proximitat demanada per la víctima. Així es posa a disposició de l’usuari un telèfon gratuït, el 900 100 268, al qual es pot trucar de dilluns a divendres de 9 h a 14 h i de 15 h a 20 h. També es pot consultar el web victimestransit.gencat.cat o sol·licitar una entrevista personal.
Quant a les trucades, cal destacar que es fa una tasca de contenció i de derivació als recursos adients i que es registraran les dades de la persona sol·licitant i la raó de la seva trucada per poder tractar i millorar l’atenció en properes comunicacions. Pel que fa al web, accessible des del web de l’SCT i des dels principals cercadors, està dissenyat per obtenir informació sobre el servei i sobre els recursos disponibles i per facilitar la informació necessària perquè la persona que ho desitgi pugui orientar-se cap als recursos més adients a les seves necessitats i circumstàncies, així com per sol·licitar ajuda presencial o telefònica per orientar-se. Finalment, el psicòleg es pot desplaçar per dur a terme una entrevista presencial —s’ha de demanar telefònicament o per internet—, que es fa en una de les seus territorials de l’SCT, a qualsevol de les oficines del RACC —empresa adjudicatària del servei— habilitades a diferents comarques de Catalunya o, si és necessari, al domicili de la víctima.
L’equip de professionals del SIAVT que orienta i dirigeix les víctimes cap als recursos adequats està format per 17 gestors telefònics, un educador social i quatre psicòlegs. En aquest sentit Laura Fernández destaca "l’àmplia experiència en el sector de tots ells, tant pel que fa la recepció de trucades en l’àmbit mèdic i psicològic com en l’avaluació de situacions d’estrès i la derivació cap als recursos existents tant en la xarxa pública com privada”. Aquests professionals treballen sobre una base de dades que actualitza i recull els recursos públics i privats a l’abast de les víctimes i els afectats. El ventall de recursos que s’han d’activar després d’un sinistre viari per guiar els usuaris del servei inclou informació organitzada segons el cicle cronogràfic (moment del sinistre, primers dies després del sinistre i temps posterior), els àmbits temàtics (jurídic legal, psicològic, sanitari i social) i el cicle vital (orientació legal, assistència social i serveis sanitaris).