Després de fer balanç del primer any d’exercir una responsabilitat pública al capdavant del Servei Català de Trànsit (SCT) crec que podem mirar el futur amb optimisme, ja que el 2011 van disminuir un 16,28% els morts i els ferits greus respecte de l’any 2010. Amb aquest decrement, en només un any s’ha superat la reducció del 15% que l’SCT s’havia fixat per assolir en un trienni. Tot i això, mentre hi hagi una sola víctima mortal a les nostres carreteres no ens podrem donar per satisfets.
Malgrat aquesta tendència positiva de reducció de la sinistralitat assolida l’any passat, cal destacar que hem tingut un inici de 2012 tràgic a les nostres carreteres, amb un increment del 30% dels morts els mesos de gener i febrer. Davant d’aquest repunt de la mortalitat viària, des de l’SCT, juntament amb els Mossos d’Esquadra, hem reaccionat amb diligència i aquest mes de març s’està desenvolupant un pla d’acció que es concreta amb més presència policial a peu de carretera i amb la difusió a través de diversos canals de missatges d’alerta a la ciutadania per aquest augment de les víctimes mortals. D’aquesta manera, es reitera el fet que no podem abaixar la guàrdia en cap moment i que hem de continuar treballant de valent perquè la tendència reductora de la darrera dècada continuï i no es torci.
Precisament els factors que han influït en la reducció progressiva dels accidents de trànsit en els darrers temps són diversos, però destacaria la consolidació de la conscienciació viària de la ciutadania, que pas a pas ha anat marginant i refusant els comportaments inadequats i de risc en el moment de posar-se al volant. I hem de continuar demanant-li que sigui un agent actiu al costat de les administracions públiques a l’hora de combatre la sinistralitat, ja que l’objectiu pel qual treballem suposa sens dubte una responsabilitat de tots.
Durant l’any que hem deixat enrere, des de l’SCT hem dut a terme actuacions de diferents tipus. En primer lloc destacaria la supressió de la velocitat màxima a 80 km/h en els accessos a Barcelona i l’aposta per l’extensió de la velocitat variable a tots els accessos a la capital catalana. L’anàlisi i avaluació del funcionament de tots els radars situats a la xarxa viària catalana va ser un altre dels eixos de les polítiques preventives dutes a terme l’any passat i va tenir la finalitat de garantir que els cinemòmetres siguin una eina que faci modificar conductes i reduir la velocitat, i, en definitiva, serveixin per evitar accidents a la carretera.
D’altra banda, l’aprovació del nou Pla de seguretat viària de Catalunya (PSV) 2011-2013 per part del Govern i la posada en marxa del Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT) per atendre i donar suport a les víctimes i els afectats, així com l’impuls per crear una comissió parlamentària de seguretat viària al Parlament de Catalunya, han estat altres accions fonamentals en les polítiques de seguretat viària del darrer any al nostre país.
Encara tenim molta feina per endavant i aspectes preocupants sobre els quals caldrà insistir de forma específica, com per exemple la sinistralitat dels vehicles de dues rodes. Amb la col·laboració de tots aquells que comparteixen els nostres objectius —Mossos d’Esquadra, associacions de víctimes, associacions de conductors, RACC i mitjans de comunicació, entre d’altres—, podrem continuar superant els nostres reptes i evitar en última instància víctimes i morts a la carretera.
Des d’aquestes pàgines permeteu-me donar les gràcies en especial a la ciutadania que s’ha implicat de forma majoritària en l’adopció dels valors de la seguretat viària i que ha entès que la tasca que desenvolupem és fonamentalment vetllar perquè ningú corri cap risc a les nostres carreteres.
Text: Joan Aregio i Navarro, director de l’SCT
Fotografies:
Arxiu fotogràfic