La nostra associació va ser fundada el 1983 per quatre dones que havien perdut algun fill en accident de cotxe. Ens hem constituït en una federació d’associacions provincials amb seu nacional a París. Al costat del logotip de l’associació hi ha un lema que es va afegir el 1993: "Objectiu zero accidents”. En la nostra actuació seguim l’exemple de les empreses que han aplicat aquesta estratègia amb èxit reconegut. Des de la data de la seva creació, la lliga ha modificat la seva manera de considerar els accidents de trànsit i les seves causes. Ha aconseguit o donat suport a avenços significatius. L’expressió violència viària ja és d’ús comú.
Accions de la lliga
Nombroses accions han contribuït a aquest resultat:
- Una demanda judicial l’any 1984 contra els fabricants que feien apologia de la velocitat.
- El nostre suport actiu l’any 1987 a la reducció del nivell d’alcoholèmia considerat delictiu (d’1,2 g/l a 0,8 g/l) i del sancionat amb una multa (de 0,8 g/l a 0,5 g/l).
- La campanya "Lligueu-los a la vida” del 1990, per la qual vam aconseguir l’obligació de fer servir dispositius específics per lligar els nens.
- L’obligatorietat per als passatgers dels seients del darrere de posar-se el cinturó, l’any 1990.
- El permís per punts l’any 1992, gràcies al suport actiu de la lliga.
- El dret a presentar querella en els plets al costat de les famílies de les víctimes.
La llista podria allargar-se més, perquè seguim tan compromesos com sempre amb el que resulta ser un dels principals problemes de salut de la societat: es tracta de la primera causa de mort dels joves adults i de la primera en general dins del món laboral.
Les nostres prioritats
Actualment, les nostres accions prioritàries són les següents:
- Que es redueixi la velocitat 10 km/h a totes les carreteres, excepte a les ciutats.
- Que es faci respectar la velocitat màxima autoritzada augmentant el nombre de radars, amb la instal·lació al més aviat possible de radars mòbils dins de vehicles camuflats capaços de detectar els cotxes infractors que circulen. Finalment, i sobretot, demanem al govern francès que acceleri el procés de generalització del limitador automàtic de velocitat (associat al GPS), cosa que obligarà els conductors a no sobrepassar els límits: aquest dispositiu farà innecessaris els radars!
- Volem que es col·loquin caixes negres en els cotxes i les motos per conèixer millor els paràmetres que ens falta conèixer en les enquestes posteriors als accidents.
Coordinació internacional
Aquest any hem creat la Lliga Internacional contra la Violència Viària amb altres tres estats: Espanya, Colòmbia i el Japó. Junts demanem que els fabricants deixin de fer vehicles inútilment ràpids i perillosos, que causen més accidents sigui quin sigui l’estat de la xarxa. Acabaré dient que tinc la sort d’haver estat convidada amb certa regularitat per l’associació Stop Accidentes als col·loquis que organitza des del 2004. És allà on vaig conèixer l’exdirector general de Trànsit del govern espanyol, Pere Navarro, que ha sabut reduir la taxa d’accidents en el vostre estat de manera espectacular. La seva energia, la seva capacitat de treball, la seva atenció a les associacions m’han permès entendre que a l’Estat espanyol, com a França, cal que els poders públics estiguin mobilitzats perquè un tema d’aquesta importància vagi avançant. Però, sense el lideratge d’homes excepcionals, no es pot fer res!