L’Àrea Regional de Trànsit del Pirineu Occidental dels Mossos d’Esquadra està constituïda per tres unitats que cobreixen sis comarques: la Seu d’Urgell (Alt Urgell i Cerdanya), Vielha (Alta Ribagorça i Val d’Aran) i Tremp (Pallars Jussà i Pallars Sobirà). És operativa des del maig del 1999 i cobreix una zona de 77 municipis, 69.920 habitants i un parc de 61.418 vehicles. La tasca dels agents en prevenció de la sinistralitat i en educació en mobilitat segura, juntament amb una major conscienciació, ha contribuït a reduir la mortalitat un 30% durant el 2011 respecte del 2010 i un 46,15% en comparació amb el 2000 en aquestes comarques. El 27 de gener passat el gabinet de premsa de l’SCT va voler conèixer la feina que desenvolupen els agents.
Organització, distribució i resultats de l’ART del Pirineu Occidental
09.30 h, despatx del sotsinspector de l’ART del Pirineu Occidental, Albert Cela. Cela ens explica que l’àrea funciona amb un total de 85 efectius (1 sotsinspector, 7 sergents, 17 caporals i 60 agents). Des de l’ART del Pirineu Occidental es coordinen aquests efectius per vetllar per la mobilitat i dur a terme les tasques preventives. En aquest sentit, la tasca dels agents i la progressiva conscienciació ciutadana han contribuït el 2011 a reduir un 30% la mortalitat, un 10,9% les lesions greus i un 3,03% les lesions lleus respecte de l’any 2010. En concret, dels 10 morts, 55 ferits greus i 297 ferits lleus en els 692 sinistres registrats el 2010 s’ha passat a 7 morts, 49 ferits greus i 306 ferits lleus en 639 accidents. Si tenim en compte les dades del 2011 respecte de l’any 2000, la reducció de la mortalitat ha estat del 46,15%. S’ha passat de les 13 víctimes mortals del 2000 a les set del 2011.
Cela explica que l’àrea que controlen té unes característiques molt determinades. Pel que fa a les condicions climatològiques adverses, la neu i les baixes temperatures són un risc per a la circulació. Per la seva situació geogràfica, en determinades èpoques de l’any i durant els períodes festius, com ara ponts, Setmana Santa i períodes de vacances, s’incrementen els desplaçaments a les vies de les comarques de l’Alt Pirineu i la Val d’Aran. Així mateix cal considerar que les nou estacions d’esquí de la demarcació, juntament amb les del Principat d’Andorra, són un fort atractiu turístic i que en aquesta zona també hi ha segones residències. D’altra banda, les carreteres de muntanya tenen molts revolts i això fa que siguin un atractiu per al col·lectiu motorista durant tot l’any, però sobretot durant l’estiu. En aquest sentit, els agents controlen especialment carreteres com l’N-260, la C-14, la C-16, l’N-145, la C-13 i l’N-230.
Els agents inculquen valors de mobilitat segura
11.00 h, taller a l’escola del Pla de Sant Tirs a càrrec del coordinador de mobilitat segura, Jordi Cardona. Cardona treballa amb una desena d’infants d’entre 8 i 11 anys. Els fa el joc de la catifa, que consisteix a plantejar situacions de risc en el marc d’una ciutat perquè decideixin quina és l’opció més segura quant a mobilitat. Després de l’activitat, la mestra, Maria Canut, assegura que xerrades com aquestes serveixen per inculcar civisme i maduresa a la via pública. D’aquesta manera permeten corregir actituds com les de travessar la carretera amb precipitació o deixar de cordar-se el cinturó de seguretat.
Cardona ens explica que es fan tallers i xerrades segons la demanda existent a la zona pirinenca. En el cas dels centres educatius, es fan entre cinc i deu sessions mensuals per als alumnes d’entre 3 i 18 anys. Durant el Nadal, es fan parcs infantils de trànsit a Puigcerdà i a Alp, amb circuits de bicicleta perquè els menors coneguin els senyals de trànsit. També es fan entre cinc i deu sessions a l’any de mobilitat segura als casals d’avis, on es tracten aspectes com ara la combinació de medicaments i conducció. També es treballa amb les associacions d’immigrants a Tremp, de gitanos a la Seu d’Urgell i de disminuïts a la Cerdanya.
El sotsinspector de l’ART del Pirineu, Albert Cela, afegeix que l’any passat es van fer 123 sessions i es van formar 3.252 persones.
Tasques de prevenció de la sinistralitat i control
15.30 h, controls de velocitat, casc i cinturó, i motocicleta, confluència N-260 amb C-14, a Adrall. Els controls s’estableixen en un punt estratègic. El sergent en cap operatiu, Ramon Codina, detalla que es posen a la confluència entre l’N-260 i la C-14 a Adrall perquè són eixos de comunicació del Pirineu que permeten enllaçar les zones est i oest. L’objectiu és centrar-se en la velocitat, la seguretat passiva i les motocicletes. En el cas del col·lectiu motorista, a més, es pretén donar accés als motoristes al port del Cantó en les condicions tècniques òptimes.
El sotsinspector Albert Cela també afegeix que s’estableixen uns 16 controls al dia: sis d’alcoholèmia, quatre de velocitat, quatre de transport i dos de casc i cinturó. També destaca que, en el cas de l’alcoholèmia, l’any passat van fer-se un 4% més de proves i hi va haver un 25% menys de positius.
Cela posa èmfasi en la mortalitat del col·lectiu de motoristes. "Els accidents de motocicleta suposen gairebé el 50% dels morts anuals i alguns anys, com és el cas del 2005, aquesta xifra ha estat del 52%. Dels 17 morts registrats, nou eren usuaris de motocicletes. Per aquest motiu, del mes de juny al mes de setembre, i també alguns caps de setmana en els quals es preveu l’afluència de motocicletes, es fan controls preventius adreçats a conscienciar els motoristes”, va comentar. Aquest dispositiu, Premot, es fa en col·laboració i coordinació amb la resta d’efectius de la regió policial: unitats de seguretat ciutadana, serveis regionals i Servei Català de Trànsit.