El president Nicolas Sarkozy vol instal·lar alcoholímetres a tots els cotxes de França per tal de reduir la conducció sota els efectes de l’alcohol, un dels principals factors implicats en les col·lisions de trànsit. Sistemes similars ja han estat introduïts a altres països, tot i que principalment en conductors amb més d’una sanció per conduir ebris. Actualment, es desconeix l’efectivitat que pot tenir aquesta mesura, que a més planteja diverses dificultats pel que fa a la seva instal·lació generalitzada a tots els vehicles. És per això que cal valorar també la possibilitat d’implementar altres mesures efectives, com l’increment dels controls d’alcoholèmia, assegurant que compleixen criteris de qualitat (realització a l’atzar i en horaris i llocs poc previsibles).
Tot i la important reducció del nombre de persones lesionades i mortes pel trànsit a l’Estat espanyol els últims anys, l’alcohol continua essent un dels principals factors implicats en les col·lisions de trànsit. Així, segons dades de la Direcció General de Trànsit, conduir superant els límits legals d’alcohol a la sang (alcoholèmia) és la tercera causa de retirada de punts del permís de conduir i representa 2 de cada 3 delictes contra la seguretat viària. A Catalunya, segons dades del Servei Català de Trànsit, l’any 2010 el 10,5% dels conductors implicats en col·lisions de trànsit van donar positiu a la prova d’alcoholèmia, el 26% pel que fa als conductors morts, i el 35,2% dels conductors que havien comès una infracció de trànsit.
Recentment, el president Nicolas Sarkozy ha anunciat que vol instal·lar alcoholímetres a tots els cotxes de França a partir de l’estiu. Aquest dispositiu indica si el conductor supera el límit legal d’alcohol a l’aire espirat. Una mesura similar, l’alcolock –que impedeix que el vehicle es posi en marxa si el conductor dóna positiu a la prova–, s’utilitza en altres països, com els Estats Units, el Canadà, Austràlia o Suècia, tot i que principalment en conductors reincidents, és a dir, aquells amb més d’una sanció per conduir ebris.
Actualment, es desconeix l’efectivitat que pot tenir instal·lar alcoholímetres als vehicles. Només es coneix pel que fa a l’alcolock que, segons diversos estudis científics, redueix entre un 15% i un 69% el nombre de reincidències i redueix el nombre de col·lisions de trànsit entre els conductors reincidents. Un altre problema que planteja la instal·lació d’alcoholímetres a tots els vehicles francesos és que les competències per posar en marxa aquesta mesura no pertanyen als països, sinó a la Unió Europea. També s’ha criticat el cost econòmic que suposaria instal·lar i mantenir aquests dispositius.
Donades les dificultats que planteja la instal·lació generalitzada d’alcoholímetres, cal valorar també la possibilitat d’implementar altres mesures efectives en reduir les col·lisions de trànsit per alcohol. Segons diversos estudis científics, els controls d’alcoholèmia es troben entre les mesures amb major efectivitat. No obstant això, perquè tinguin un efecte dissuasiu, la Comissió Europea recomana (1) que es facin amb prou freqüència per tal que cada conductor s’hagi fet un control almenys un cop cada tres anys (a Catalunya l’any 2010 només es van controlar l’11% dels conductors); (2) que es facin en moments del dia i llocs poc previsibles i (3) que es facin a l’atzar, sense centrar-se únicament en aquells conductors amb més probabilitats de presentar una prova positiva. Aquestes condicions no sempre es compleixen. Altres mesures efectives són la reducció dels nivells d’alcoholèmia legal o l’augment de l’edat legal per consumir alcohol.
Les lesions de trànsit ocasionades per l’alcohol són un problema de salut pública important que s’ha de reduir a través de mesures d’efectivitat reconeguda.