El balanç de les campanyes "Encara hi ets a temps” i "Pots evitar un accident, però no el seu record” del Servei Català de Trànsit (SCT), difoses respectivament durant la Setmana Santa i l’estiu del 2011, és que han contribuït a reforçar el missatge de prevenció i sensibilització. La primera campanya feia èmfasi en factors com la sinistralitat, la velocitat, l’alcohol i els sistemes de seguretat passiva i, pel que fa a la campanya de l’estiu, reflectia les seqüeles psicològiques d’un sinistre. Aquestes campanyes, juntament amb altres factors, contribueixen a reduir la mortalitat a les nostres carreteres. Recordem la disminució dels morts respecte de la Setmana Santa de l’any anterior (9 morts davant dels 11 del 2010) i de l’1 de juliol al 31 de setembre (77 morts respecte dels 93 del 2010).
"Pots evitar un accident, però no el seu record”
Els resultats del posttest d’aquesta campanya, que es va difondre entre l’1 de juliol i el 31 de setembre i s’adreçava a conductors i conductores novells i de mitjana edat, denoten que s’assoleix la identificació del públic amb la situació de conèixer de prop les conseqüències d’un accident, ja sigui per conduir sota els efectes de l’alcohol o bé per parlar pel mòbil. El grau d’impacte de la campanya és de 6,90 sobre 10.
El 82,7% dels entrevistats recorden haver vist la campanya a la televisió. Els missatges difosos a través d’aquest mitjà són els que tenen més impacte. No obstant això, només el 31,7% dels participants la recorden. Entre altres aspectes a millorar, els participants proposen continuar recalcant el missatge de no abaixar la guàrdia davant les distraccions. A més, opten per donar més dramatisme i pes a la història.
"Encara hi ets a temps”
Els participants del posttest de la campanya "Encara hi ets a temps”, que es va difondre entre el 13 i el 25 d’abril, consideren que és adequada a l’hora de reforçar el missatge de prevenció i sensibilització sobretot en període de vacances. Malgrat tot, troben a faltar una línia més dura i més conscienciació per tal de provocar un major impacte. Manifesten que caldria fer recomanacions com ara utilitzar els retrovisors abans i durant la conducció, i evitar conduir cansat i fomentar l’educació viària, per exemple. Així mateix creuen que s’hauria d’informar sobre els trams que concentren més accidents i que els agents implicats en el sector de la mobilitat es pronunciessin i recomanessin una conducció més segura.
Text: Mireia Camats
Fotografies:
Arxiu SCT