El risc de patir un accident greu o mortal ha baixat un 6,2% a les carreteres catalanes en l’últim trienni. Aquesta és la principal conclusió del darrer estudi EuroRAP sobre accidentalitat a la xarxa viària catalana, elaborat pel RACC amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit (SCT) i del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. L’estudi, que relaciona l’accidentalitat (morts i ferits greus) que es dóna en un tram concret amb la seva intensitat mitjana de trànsit diari (IMD), persegueix la millora de la seguretat viària a la carretera. A Catalunya es publica des del 2002.
D’aquesta manera, s’estableix una classificació dels trams en funció del risc potencial de patir un accident que té un conductor quan hi circula i s’assenyalen els trams de via on hi ha una concentració més elevada d’accidents per quilòmetre. En aquesta línia, l’EuroRAP també ha analitzat la concentració d’accidents de moto i ciclomotors per quilòmetre.
Cal destacar que en aquesta edició de l’estudi els trams de risc molt elevat o elevat a les carreteres catalanes representen un 11% de la xarxa analitzada. Aquest percentatge es manté estable respecte de l’estudi anterior, amb la diferència que els trams de risc molt elevat disminueixen, mentre que els de risc elevat augmenten.
A més, l’estudi conclou que els trams de major risc per al conductor es presenten de forma sistemàtica en vies de calçada única, amb intensitats de trànsit mitjanes o baixes, i que la millora del risc passa per actuar sobre tres factors: conductor, infraestructura i vehicle.
Text: Marta Carbó