Precisió i eficàcia per a la gestió de les incidències viàries, reducció i minimització de les congestions, reducció de les aturades i arrencades dels vehicles, millora de la seguretat viària i reducció de la sinistralitat, i estalvi del temps de recorregut: són algunes de les avantatges del sistema de gestió variable que el 30 de gener del 2012 va entrar en funcionament en el tram entre Martorell i l’entrada per l’avinguda de la Diagonal a Barcelona per l’AP-7/AP-2/B-23. Aquest és el tercer tram que posa en funcionament el Servei Català de Trànsit, que va inaugurar aquest sistema fa dos anys a la C-31 i la C-32 als accessos sud de la ciutat de Barcelona.
Com funciona la variable?
La velocitat variable s’activa en els casos que la circulació presenti situacions anòmales com: congestions, incidències de seguretat viària (accidents, incidents, obres, treballs de manteniment...), inclemències meteorològiques (pluja, boira, vent...), condicions de contaminació, etc., totes aquelles situacions viàries que recomanin reduir la velocitat per tal d’evitar les arrencades i aturades, principalment en hores de màxima mobilitat com el matí o la tarda, de manera que la conducció sigui més confortable. El sistema de gestió variable funciona de manera automàtica, gràcies a un algoritme, però també pot ser activat de manera manual des del Centre d’Informació Viària (CIVICAT) si així es creu convenient per gestionar la mobilitat de la millor manera possible.
En el nou tram que ha entrat en funcionament la velocitat pot oscil·lar entre el valor màxim de la via en cada tram (120 km/h, 100 km/h i 80 km/h) i la meitat de cada valor (60 km/h, 50 km/h i 40 km/h). En qualsevol dels casos els conductors hauran de respectar les limitacions de velocitat establertes en cada moment i anunciades als panells lluminosos corresponents, ja que són de compliment obligat.
L’SCT ha pres com a models experiències europees com les que s’han implantat, des de fa ja més de 15 anys, a països com Alemanya, Anglaterra, Bèlgica, Holanda, Àustria, Itàlia i Suècia. El conseller d’Interior, Felip Puig, el primer dia de la posada en funcionament de la velocitat variable va subratllar que aquest model de regulació de trànsit s’aplica a països més avançats de la Unió Europea i que representa "una rendibilitat econòmica, social i d’actitud”, a més d’una gestió del trànsit "molt més moderna i segura”. El cost total de l’execució del projecte de la velocitat variable al tram entre Martorell i la Diagonal ha estat de 2.929.971,42 euros.
L’equipament de la variable
L’equip que permet avaluar en cada moment les vies d’aplicació del control dinàmic de la velocitat a la B-23/AP-2/AP-7, per tal d’evitar variacions brusques de la limitació i garantir el compliment de la mesura, és el següent: 234 panells de velocitat variable, 56 estacions de presa de dades, 183 panells aspa-fletxa, 21 càmeres, 5 radars i 1 equip de mesura de qualitat de l’aire, ubicat a Molins de Rei.