L’estiu és l’època de l’any en què les carreteres i autopistes catalanes registren una major mobilitat. Com passa cada any, als fluxos de trànsit interns que hi ha entre l’àrea metropolitana de Barcelona i les zones turístiques de la Costa Brava i de la Costa Daurada cal sumar-hi els fluxos externs procedents de la resta d’Europa: tant els vehicles que circulen per la xarxa viària amb Catalunya com a lloc de destinació com els que la utilitzen per desplaçar-se cap a altres punts de l’Estat espanyol. Per fer front a aquesta mobilitat, el Servei Català de Trànsit (SCT), amb el suport i la col·laboració dels Mossos d’Esquadra, activa plans especials de trànsit cada cap de setmana.
El responsable de Gestió del Trànsit de l’SCT, Jean Peña, explica que durant el període estival "hi ha diferents sortides parcials importants, com les dels últims caps de setmana de juny i juliol. Així mateix, diu, "hi ha retorns parcials destacables durant els últims caps de setmana de juliol i també el primer cap de setmana d’agost”. Tot això sense oblidar que, "en el context de crisi actual, hi ha hagut un decrement d’entre un 1 i un 2% de la mobilitat del lleure —que també està condicionada sobretot per factors meteorològics i, en algunes operacions especials, ha arribat a registrar fins i tot un augment de la mobilitat—, i una reducció d’entre el 4 i 5% de la mobilitat obligada”, matisa Peña.
Vies amb més volum de circulació i trams d’obres
La via més conflictiva durant els caps de setmana d’estiu és l’AP-7. És la que pateix una major afluència de vehicles entre Tarragona i França en tots dos sentits i la que registra més trams de retenció al llarg del seu recorregut. D’altra banda, "també hi ha una forta concentració de trànsit a les vies que configuren els grans corredors litorals, com ara l’autopista del Garraf o C-32 Sud, l’autopista del Maresme o C-31 Nord/C-32 Nord, l’autovia de Castelldefels o C-31 Sud, l’N-340, la C-35 i la C-31”, afirma Peña.
També cal tenir en compte els trams afectats per obres. Sobretot, perquè veuen afectada l’amplada de la plataforma, amb carrils més estrets i revolts en els quals queda limitada la velocitat. Peña destaca els treballs de desdoblament de l’eix Transversal o C-25 entre les Oluges i Sant Sadurní d’Osormort, i entre Viladrau i Riudellots de la Selva. "Malgrat no ser especialment concorreguda durant l’estiu, aquesta via comunica Lleida i Girona i té una gran afluència de trànsit”, explica. Així mateix, cal considerar la construcció del carril bus VAO de l’autopista del Vallès o C-58 entre Ripollet i Barcelona, que s’acabarà a l’estiu, i els treballs de rehabilitació del túnel de Guardiola de Berguedà a l’eix del Llobregat o C-16.
Mesures especials d’ordenació de sortida i retorn i restriccions
Al llarg de l’estiu, s’estableixen mesures d’ordenació del trànsit per facilitar al màxim la circulació en determinats trams de via. Es veuen afectats un total de 200 quilòmetres de la xarxa viària catalana. Peña detalla que "es tracta de carrils addicionals, carrils habilitats a la calçada contrària, inversions de prioritat o anul·lacions de vies lentes, entre d’altres, i l’objectiu és incrementar la capacitat viària per fer front a l’augment de la mobilitat i minimitzar les possibles retencions”. Algunes de les vies afectades són l’AP-7, entre Maçanet de la Selva i la Roca del Vallès i entre el Papiol i Vilafranca del Penedès; l’AP-2/B-23 entre el Papiol i Barcelona; l’autopista del Garraf o C-32 Sud, entre la costa del Garraf i l’Hospitalet de Llobregat; l’autopista del Maresme o C-32 Nord, entre Montgat i Arenys de Mar; la C-65 a Cassà de la Selva o bé, per exemple, la C-31 i la GI-662 a Castell-Platja d’Aro.
D’altra banda, també cal considerar que, com durant l’any, a l’estiu hi ha restriccions de tot tipus de vehicle o conjunt de vehicles de més de 7.500 kg de MMA en les dates, horaris i trams indicats en els annexos B1 i B2 de la Resolució INT/2927/2011 de 15 de desembre (http://www.gencat.cat/transit). Això contribueix a millorar la fluïdesa i la seguretat a la xarxa viària catalana.
Operació Pas de l’Estret
A mitjan juliol, i fins a finals de setembre, l’SCT i els Mossos d’Esquadra, en col·laboració amb la Creu Roja, Abertis Autopistes, Áreas i el Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112, posen en marxa un pla específic per garantir la seguretat dels conductors que viatgen al nord d’Àfrica, l’anomenada operació Pas de l’Estret.
Els Mossos estableixen controls preventius davant l’augment dels fluxos circulatoris de persones que es desplacen (especialment pel corredor del Mediterrani o AP-7) des dels països europeus on resideixen cap als seus països d’origen al Magrib. El sotsinspector de la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra, Carlos Gómez, explica que "l’objectiu de l’operació Pas de l’Estret és controlar l’excés d’ocupants i de càrrega, l’ús dels cinturons de seguretat i dels sistemes de retenció infantil, i la fatiga”.
Enguany aquest pla estarà en funcionament del 30 de juny al 15 de setembre. Se sumarà als 1.250 controls de mitjana setmanals que es fan durant juliol, agost i fins a mitjan setembre amb un total de 2.100 efectius mobilitzats; uns controls que se centren en les condicions tècniques dels vehicles, la fatiga, l’alcohol i la velocitat, entre d’altres.
Evolució de l’accidentalitat mortal i recomanacions
Davant l’elevada mobilitat que es registra durant l’estiu, l’SCT i els Mossos d’Esquadra vetllen perquè els desplaçaments es facin amb la màxima seguretat possible. De moment, les dades històriques quant a accidentalitat mortal indiquen un decrement del 65% de les persones mortes, del 78% dels ferits greus i del 45% dels ferits lleus. L’any 2011 es van registrar 43 accidents mortals amb 51 morts, 20 ferits greus i 31 ferits lleus enfront dels 122 sinistres mortals amb 145 morts, 90 ferits de gravetat i 56 ferits lleus de l’any 2000.
Per garantir condicions òptimes de conducció durant els desplaçaments, l’SCT i els Mossos recomanen:
-Revisar el vehicle, sobretot els frens, la direcció, els pneumàtics, l’oli, la posició dels seients i dels retrovisors, i els cinturons.
-Descansar prou i no consumir alcohol, begudes estimulants ni medicaments.
-Utilitzar el casc, el cinturó i els sistemes de retenció infantil.
-No carregar en excés el vehicle i evitar que l’equipatge resti visibilitat al conductor.
-Programar el viatge, triant itineraris adequats i evitant les vies més conflictives.
-Escoltar els diferents serveis informatius per conèixer l’estat del trànsit.
-Respectar els límits de velocitat i mantenir la distància de seguretat entre vehicles.
-Un cop instal·lats al lloc de vacances, no abaixar la guàrdia en els petits trajectes.
L’operació de l’estiu en xifres
Recursos tècnics
Càmeres fixes: 552
Càmeres mòbils terrestres: 4
Càmeres mòbils aerotransportades: 3
Panells de missatgeria variable: 150
Vehicles EIMV: 4
Helicòpters: 2
Avions bimotor: 1
Xarxa viària controlada
400 km per càmeres
12.000 km per mitjans aeris i terrestres mòbils.
Xarxa afectada per mesures
Un total de 200 km