Accedir al transport públic o pagar l’estacionament amb el telèfon mòbil, que el cotxe t’informi si en el teu recorregut habitual hi ha hagut un accident, peatges sense barreres. Aquests i altres projectes que poden semblar futuristes van prendre vida durant el 12è Congrés Espanyol sobre Sistemes Intel·ligents de Transport (SIT), que va tenir lloc del 24 al 26 d’abril a Madrid.
El Servei Català de Trànsit (SCT) va participar en aquest simposi on s’hi van aplegar més de 500 participants i experts de tot l’Estat i d’altres països europeus, que van intercanviar informació, opinions i experiències sobre les darreres novetats en l’aplicació dels SIT per gestionar la complexitat de la mobilitat i el trànsit. Alguns dels temes centrals de les sessions d’aquesta edició del congrés estatal van ser els treballs prioritaris per a la Directiva ITS (sigla en anglès de Sistemes Intel·ligents de Transport), com el sistema eCall en cas d’incidència viària o els sistemes d’informació viària en temps real.
Precisament el cap del Servei de Gestió de Trànsit de l’SCT i president d’ITS Catalunya, Lluís Serrano, va presentar-hi una ponència sobre els diferents models de detecció de la mobilitat en temps real que hi ha actualment, tant de l’Administració pública com d’iniciatives privades, i que l’aplicació de les noves tecnologies han fet proliferar. Serrano, juntament amb Vicente Gallego, responsable d’Obres i Manteniment de Dispositius de Trànsit de l’SCT, van ser guardonats per l’organització del congrés, ITS Espanya, pel compromís i la implicació d’ambdós en la millora de la gestió i de la seguretat viàries a través de l’aplicació dels sistemes intel·ligents de transport.
En el congrés, a través de més d’una cinquantena de ponències i diverses taules rodones, es van abordar altres temàtiques com l’aplicació dels SIT en el trànsit interurbà i urbà, en el transport públic i de mercaderies, en els túnels i peatges, i en la difusió de la informació a l’usuari. No es va deixar de banda el context de crisi econòmica actual i es va defensar que l’aposta pels SIT pot contribuir a l’estalvi, però també al creixement que necessita el país. En aquest sentit, davant d’aquesta situació es va augurar durant el simposi un escenari de pagament de totes les autopistes i autovies de l’Estat perquè la xarxa viària espanyola sigui sostenible econòmicament i van reivindicar el paper clau dels SIT en aquest procés.
L’anècdota: La directora de la DGT, Maria Seguí, durant la inauguració del congrés va demanar als assistents que es deixi d’utilitzar la generalitzada sigla anglesa ITS i que es normalitzi l’ús de la sigla SIT, que representa les paraules en espanyol Sistemas Inteligentes de Transporte.
L’estand de l’SCT al congrés
Diversos projectes actuals i en desenvolupament de l’SCT que requereixen una aplicació dels sistemes intel·ligents de transport van ser presents en el congrés a través d’un estand de l’organisme a l’espai d’exposició comercial:
- Control de velocitat per trams: aquests tipus de radar s’instal·laran a dos trams oberts situats a l’N-340, entre Sant Carles de la Ràpita i Amposta (Montsià), i a la C-65, entre Cassà de la Selva i Llagostera (Gironès). Aquests trams cobreixen uns cinc quilòmetres cadascun i controlaran la velocitat constant.
- Càmeres per radioenllaç a la C-16 Berga-Cadí: davant l’orografia accidentada de la zona, per obtenir informació de l’estat del trànsit en temps real de la via C-16 entre el Berguedà i la Cerdanya, la transmissió del senyal de vídeo de les càmeres s’haurà de fer a través d’un sistema de radioenllaços. Alguns d’aquests equipaments s’alimentaran amb energia solar i eòlica.
- Velocitat variable per carril: el nou tram de velocitat variable a la B-23, l’AP-2 i l’AP-7 entre Martorell i la Diagonal de Barcelona presenta com a novetat la possibilitat de controlar la velocitat per carrils i permet senyalitzar diferents velocitats a cadascun dels carrils en funció de la situació del trànsit.