Cambrils, situada al bell mig de la Costa Daurada, és la segona població de la comarca del Baix Camp. Municipi costaner i turístic, té una població censada de 33.005 habitants, si bé la quantitat real de residents és superior, amb una mitjana mensual l’any passat de 53.315 habitants, una xifra que als mesos de juliol i agost, en plena temporada turística, arriba als 85.000 habitants. En aquest context, la policia cambrilenca es defineix com a multifuncional i multidisciplinària. Així, el sotsinspector Josep Muñoz, cap de la policia local, destaca que, amb els anys, el cos ha anat evolucionant cap a un model de policia integral en què es treballen àmbits com la seguretat ciutadana i les tasques de policia assistencial però també es fa una gran aposta com a "policia de trànsit i seguretat viària”, un camp en què, destaca, "s’estan fent els deures de manera excel·lent”.
L’objectiu en aquest sentit és millorar dia rere dia aquest aspecte transcendental de la seguretat i qualitat de vida de la població. Cambrils és una ciutat amb un important índex de motorització (65,5 vehicles per cada 100 habitants) i té una xarxa viària urbana de 170 quilòmetres, dels quals el 34,5% són zones pacificades (els dos nuclis antics de la població, l’històric i el pesquer, són completament una zona per a vianants), amb una velocitat màxima limitada de 30 km/h o menys. El municipi també disposa d’una xarxa viària de camins de prop de 50 quilòmetres i d’una xarxa de vies per a ciclistes (voreres bici i carrils bici) de 20,3 km, situats en llocs estratègics com la façana litoral (9 km). Precisament al llarg de tot el litoral, i durant els mesos d’estiu, el patrullatge policial el du a terme la unitat de vigilància de la costa, els agents de la qual es desplacen amb bicicleta.
Sinistralitat
En aquest àmbit, Cambrils té uns registres molt positius, ja que en quatre anys el número d’accidents de trànsit ha passat de 298 (any 2007) a 129 (any 2011), fet que suposa una reducció del 131%. Així, la ciutat compleix els objectius fixats al Pla d’acció de la policia local i assoleix el millor resultat pel que fa a la reducció de la sinistralitat dels darrers 20 anys. A més, des del 2006 no hi ha hagut víctimes mortals a la xarxa viària urbana cambrilenca (l’any passat els sinistres de trànsit van provocar 4 ferits greus i 28 de lleus). De la mateixa manera, s’han reduït els punts de concentració d’accidents, que han passat de 17 a 5.
En aquest sentit, el sotsinspector Muñoz apunta que aconseguir aquesta reducció d’accidents "no ha estat fàcil” i destaca que el que s’ha assolit "no ha estat fruit de la casualitat, sinó gràcies a un treball molt llarg i constant durant anys”. Així, s’ha combinat el treball reactiu davant de les infraccions en matèria de trànsit —val a dir que va ser de les cinc primeres policies locals a fer ús dels drogotests— amb les feines preventives, menys visibles i que sovint, afirma Muñoz, passen desapercebudes als ciutadans. Aquestes tasques inclouen els constants controls diaris que efectuen les diferents unitats policials (amb més d’un miler de conductors sotmesos a control l’any 2011, tant en el marc de campanyes pròpies com en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit), les anàlisis, estudis i propostes tant de mobilitat com de senyalització, i també l’aposta per l’educació i la formació viària des de fa més de 20 anys. El cap de la policia local també destaca en aquesta línia que l’Ajuntament ha dotat la policia tant de recursos humans com econòmics i tècnics en matèria de gestió del trànsit, un fet que permet detectar de forma immediata qualsevol problemàtica que hi hagi, sobretot en l’àmbit dels accidents.
Pla local de seguretat viària
Cambrils va aprovar el Pla local de seguretat viària l’any 2008, una eina que també ha contribuït a la tendència positiva quant a sinistralitat. De fet, en l’informe de seguiment que es va fer l’any passat es constata:
1. Un fort decreixement del nombre de sinistres amb víctimes en zona urbana.
2. El manteniment d’accidentalitat zero i la baixa accidentalitat greu.
3. Que l’Ajuntament disposa de projectes d’actuació en tots els trams i punts de concentració d’accidents (TCA i PCA).
4. La necessitat de seguir actuant en els indrets més destacats del pla, ja que la reducció de l’accidentalitat se segueix concentrant tant en trams com en punts d’accidentalitat.
5. La necessitat de seguir actuant en la millora de les mesures físiques i de gestió establertes pel pla, implementant mesures de millora de la seguretat, com la construcció de rotondes o l’ordenació de la circulació en sentit únic.
6. Que el municipi disposa de Pla de controls d’àmbit municipal i recomana el seu bon nivell de control.
7. Que es disposa d’un Pla municipal d’actuació per a la mobilitat segura i es recomana mantenir o augmentar el bon nivell actual de difusió de les seves activitats.
Mobilitat
El trànsit urbà de Cambrils es va transformar radicalment arran de la inauguració, l’estiu del 2009, del tram de l’autovia A-7 entre Montroig i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, que va permetre desviar l’intens flux de camions i turismes que fins llavors travessava la població per l’N-340 i va convertir "una de les vies més problemàtiques de l’Estat espanyol en una gran avinguda urbana”, assenyala Muñoz. Tanmateix, la recuperació de l’espai que ocupa l’antiga carretera general, una via que divideix la població en dos, és un dels projectes pendents del municipi —només s’ha dut a terme part de la reforma— que, quan s’acabi, permetrà tant suprimir la barrera que suposa la carretera com donar continuïtat als dos cascos urbans, l’antic i el pesquer, i fer que els vianants tinguin prioritat davant dels vehicles.
Per altra banda, els darrers anys Cambrils ha crescut força i això havia provocat un problema d’aparcament, agreujat pel fet que la ciutat és bàsicament de serveis, turística i amb dos eixos comercials concentrats en els dos nuclis urbans. L’ús massiu del vehicle privat pels carrers, places i avingudes del municipi va fer que aquest s’hagués d’ordenar i moderar, també pel que fa a l’aparcament. Així, amb l’objectiu d’afavorir una mobilitat sostenible s’han anat creant diferents tipus d’aparcament, entre aquests, els anomenats alternatius. D’aquesta manera, a banda dels aparcaments soterrats de pagament i de les places de zona blava, Cambrils disposa d’una desena de zones d’aparcament amb més d’un miler de places en superfícies gratuïtes per a estades més llargues.
Agents escolars: 20 anys d’educació viària a Cambrils
El treball en matèria d’educació viària a Cambrils es va posar en marxa l’any 1991 i des de llavors s’ha dut a terme de forma ininterrompuda. Actualment la unitat d’agents escolars està formada per tres policies que, entre altres tasques, fan tallers i activitats d’educació viària i mobilitat segura a centres educatius d’infantil i primària i a instituts de secundària i postobligatòria. Així, en el marc del Programa d’educació viària escolar desenvolupat per la policia local de Cambrils, l’any 2011 es van impartir 332 sessions a un total de 2.411 escolars dels diferents centres educatius de la localitat. Les classes es desenvolupen, com destaca Ricard Abella, un dels agents escolars, tenint en compte les programacions i criteris establerts a la GEMS (Guia d’Educació per a la Mobilitat Segura) i posant especial atenció en els factors personals de risc segons l’edat de l’alumnat.
Abella també destaca que, a banda de les sessions teòriques, intenten dur a terme moltes activitats al carrer que siguin "reals i el més pròximes possible”. En aquest sentit, la policia local de Cambrils disposa d’una eina que poques poblacions tenen per dur a terme activitats d’educació viària: un parc infantil de trànsit permanent. Situat al parc del Pinaret, es va inaugurar el febrer del 2011 i està dissenyat per tal que es pugui fer servir tant a les classes pràctiques que els agents escolars de la policia efectuen cada any com per part de les mares i pares que vulguin educar els seus fills en aquest àmbit. Es tracta d’un parc de nova construcció que substitueix el que es va haver d’enderrocar cinc anys enrere arran de la construcció de la zona del Pinaret i disposa de senyalització vertical i horitzontal, carrers de doble i d’únic sentit, rotonda, etc. En aquest sentit, la infraestructura permet que els alumnes s’iniciïn en la circulació viària sense el risc que comporten els vehicles i que vegin la bicicleta com un vehicle i no com una joguina. D’aquesta manera, s’afavoreix que els infants, sobretot els d’entre 7 i 11 anys, adquireixin domini del vehicle i seguretat en ells mateixos com a conductors.
Activitats complementàries
En els darrers anys, les tasques realitzades per part dels agents escolars han anat més enllà de les estrictament relacionades amb l’educació viària a les escoles. Així, donen resposta a totes les demandes que els arriben tant des de les diferents àrees del propi Ajuntament com des d’entitats, associacions de mares i pares (AMPA) dels centres escolars i equips directius de les escoles i instituts. En aquest sentit, des d’aquesta unitat de la policia s’organitzen activitats com ara una pedalada contra el canvi climàtic, amb motiu de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, i es col·labora amb diferents AMPA en l’acompanyament de pedalades populars, entre d’altres. A més, els agents escolars de Cambrils treballen amb altres escoles de municipis de la comarca, com la Selva del Camp i Vila-seca, que no disposen d’aquest servei.
Fitxa tècnica de la Policia Local de Cambrils
Regidoria: Governació
Cap: Sotsinspector Josep Muñoz
Nombre d’agents: 79
Parc de vehicles: 34 (1 furgoneta, 10 turismes, 17 motocicletes i 6 bicicletes)
Seu: Plaça de l’Ajuntament, 4
Fitxa tècnica del municipi
Comarca: Baix Camp
Extensió: 34,76 km2
Població: 33.005 habitants
Parc de vehicles: 22.314
Pla local de seguretat viària: 2008