L’anàlisi i l’estudi de les conductes i actituds del conductors, i com intervenir-hi per eradicar les de risc. Aquestes qüestions van ser el motor principal del congrés Fit to Drive, que en la seva sisena edició va tenir lloc a Barcelona el 26 i 27 d’abril. Psicòlegs, metges, representants de les administracions i polítics van participar en aquest simposi, organitzat pel grup alemany Verband der TÜV, i van exposar i debatre mesures de prevenció d’accidents de trànsit des del vessant del factor humà de la conducció.
El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, va intervenir en aquest escenari internacional i multidisciplinari i va subratllar que s’ha d’avançar cap a un model de formació integral dels conductors i que l’avaluació per a l’obtenció del permís de conduir no es pot basar en sistemes de retentiva. "Cal que els preconductors aprenguin continguts per a la seguretat viària”, va destacar Aregio. La màxima autoritat en trànsit de Catalunya va afegir que des de l’SCT s’està treballant per crear un distintiu de qualitat per a aquelles autoescoles que de forma voluntària assumeixen un model de formació viària integral que inclou les actituds, els comportaments i les habilitats en el procés d’aprenentatge de la conducció.
Les ponències en el congrés van tractar diverses temàtiques, com l’educació viària a l’escola; la prevenció a través de la legislació, com el permís per punts; les malalties en la conducció i els sistemes de bloqueig dels vehicles en casos positius d’alcohol o drogues, entre d’altres. Precisament per parlar de l’experiència de les proves drogotest a Catalunya va intervenir en el congrés Francesc Cermerón, sotsinspector en cap de l’ACIA (Àrea Central d’Investigació d’Accidents) dels Mossos d’Esquadra. Cermerón va destacar que la policia catalana i l’SCT han estat pioners a nivell europeu amb les proves per detectar la presència de drogues en els conductors a través de la saliva, un mètode menys costós i de resultats més immediats que les proves en sang. A més, el sotsinspector va anunciar que a Catalunya segurament es durà a terme una prova pilot amb uns drogotests que detecten les substàncies estupefaents a través de la suor.
D’altra banda, el professor Màrius Martínez, de la Càtedra de Formació i Educació Viàries del Servei Català de Trànsit i la Universitat Autònoma de Barcelona, va exposar en el simposi els diferents programes en què participa la càtedra per promoure el canvi d’actituds en les conductes de risc al volant, i va destacar la importància de la perspectiva afectiva a través del testimoni d’una víctima de trànsit per a la rehabilitació i reciclatge dels conductors.
Presentació oficial de MOVING
En el marc del 6è Congrés Fit to Drive, en un escenari tan solemne com la sala del Consell de Garanties Estatutàries, al Palau Centelles de Barcelona, es va presentar oficialment MOVING International Road Safety Association e.V., una associació internacional d’editorials especialitzades, empreses, organitzacions i persones vinculades a la seguretat viària.
A la presentació, hi van assistir el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, el sotsdirector general d’Ordenació i Inspecció del Departament de Territori i Sosteniblitat, Josep Maria Fortuny, i també la directora de la DGT, Maria Seguí, que van coincidir a destacar la importància de l’existència d’iniciatives com MOVING per seguir avançant cap a una mobilitat cada vegada més segura.
MOVING, amb seu a Berlín, va néixer el 2011, actualment ja és membre de l’European Transport Safety Council (ETSC) i en un futur aspira a tenir representació en altres organismes europeus per poder participar activament en les polítiques de prevenció d’accidents de trànsit. En aquest sentit, MOVING treballa per promoure la difusió dels coneixements de la ciència i la investigació amb l’objectiu de professionalitzar l’educació i la formació viàries.