Els advocats hauran d’invertir menys temps a obtenir els informes policials dels accidents de trànsit que fan els Mossos d’Esquadra. Serà així gràcies al conveni que han signat el conseller d’Interior, Felip Puig, i el degà del Col·legi d’Advocats de Barcelona, Pedro L. Yúfera, per agilitar aquests tràmits. Amb la posada en pràctica del conveni també millorarà la quantitat i la qualitat de la informació que reben els advocats en aquesta matèria.
La finalitat del conveni sobre informes d’accidents de trànsit és que la tramitació d’aquests informes es pugui fer telemàticament per tal que la gestió sigui més àgil i eficaç. Es tracta, en definitiva, de millorar el servei als ciutadans i als advocats que els representen. "Gràcies a aquest protocol els advocats de Barcelona podran tramitar a través del web col·legial la sol·licitud d’aquests informes i, a més d’obtenir-los de forma més ràpida, la informació rebuda serà millor, de manera que suposa un gran avantatge per als col·legiats”, afirma Yúfera.
Per portar a terme l’acord, es desenvoluparà primer una fase en què el Departament d’Interior posarà en marxa un sèrie de mesures per simplificar processos. Entre elles, hi ha l’accés electrònic a l’informe d’un sinistre viari i la concentració de les peticions en una única bústia de recepció del departament, la qual cosa facilita i homogeneïtza la tramitació. A més, a través del conveni s’incorporarà aquest procediment a l’Oficina Virtual de Tràmits de la Generalitat, que és el canal habitual de tramitació electrònica entre el ciutadà i l’Administració.
El conveni preveu una segona fase d’actuació en què Interior posarà en marxa una aplicació informàtica, denominada ATENEA, que aportarà els mitjans tècnics i funcionals per sol·licitar i lliurar els informes dels accidents de trànsit de forma totalment telemàtica. Els beneficis que comportarà aquesta aplicació són:
-Obtenir les dades de l’informe estructurades i uniformitzades després de ser transcrites al sistema d’informació policial, de manera que serà l’única font d’informació d’aquestes dades.
-Es reduiran de manera substancial les interpretacions errònies, atès que els informes tindran una estructura i format estàndard que permetrà fer-los més intel·ligibles encara.
-S’obtindrà un croquis de l’accident de millor qualitat gràfica que l’actual, que es fa a mà alçada.
-Agilitarà encara més la tramitació, ateses la sol·licitud i l’obtenció dels informes mitjançant accés directe al sistema d’informació del Departament d’Interior per part dels interessats autoritzats.
-Es podrà donar una resposta més completa i en menys temps a les informacions requerides.
-S’utilitzarà la certificació electrònica en les peticions per part dels advocats per donar solidesa i total seguretat al sistema d’informació.
-S’inclourà la georeferenciació, adoptada internacionalment com a solució per identificar unívocament el lloc de l’accident.
En tot cas el Col·legi d’Advocats actuarà com a intermediari i s’encarregarà d’acreditar que els seus col·legiats tenen la representació legal per fer els tràmits per obtenir els informes. Convé destacar que, en les gestions de la segona fase, els col·legiats actuaran directament mitjançant certificació electrònica.