L’objectiu principal de les Jornades ITS Catalunya va ser, una vegada més, debatre l’aplicació de les noves tecnologies i dels sistemes intel·ligents de transport a la mobilitat. Enguany es va celebrar la cinquena edició del simposi, que va tenir lloc els dies 6 i 7 de març i va ser impulsat pel Servei Català de Trànsit (SCT) i organitzat per ITS Espanya. Es van intercanviar informació i experiències sobre les darreres novetats en l’aplicació dels sistemes intel·ligents de transport per gestionar la complexitat de la mobilitat i el trànsit. En aquest sentit, l’SCT va promoure i participar un any més en aquest escenari de debat sobre ITS, en el qual hi ha convergències de coneixement de l’ús de les noves tecnologies per a la gestió viària entre els sectors públic, empresarial i universitari.
La inauguració de les V Jornades ITS Catalunya va anar a càrrec del director de l’SCT, Joan Josep Isern, que va avançar que en el proper Pla de seguretat viària 2014-2016 l’aplicació de les noves tecnologies en la gestió de la mobilitat serà un dels eixos principals i va destacar diversos projectes que actualment ja incorporen els sistemes intel·ligents de transport, com els radars, el carril bus-VAO de la C-58 o el sistema d’enllaç de ràdio per a les càmeres de la C-16, en el tram Berga-Cadí. Isern va afegir que s’ha d’apostar pels ITS aplicats a la mobilitat per tal de fer-la més segura, eficaç i sostenible. En l’obertura del simposi també van participar el director general de Carreteres del Departament de Territori i Sostenibilitat, Xavier Flores, i el director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Adrià Gomila.
En les jornades el responsable de gestió del trànsit de l’SCT i president d’ITS Catalunya, Lluís Serrano, va fer una ponència sobre el repte de millorar la informació de l’estat del trànsit en temps real a través de noves fonts, que l’aplicació de les noves tecnologies ha fet proliferar. Durant les jornades també es van exposar detalladament diversos projectes que actualment ja apliquen els sistemes intel·ligents de transport a Catalunya, com el sistema de velocitat variable o el carril bus-VAO de la C-58.
A través de més d’una trentena de ponències i diverses taules rodones, es van abordar altres temàtiques com l’aplicació dels ITS en el trànsit interurbà i urbà, en el transport públic i de mercaderies, en els túnels i peatges, i en la difusió de la informació. Altres àmbits que es van tractar van ser les smart cities i el sistema de trucades d’emergència e-call.
Text: Fina Araque
Fotografies:
Jaume Recoder