A Euskadi, l’educació viària ha sortit de l’àmbit escolar per ser protagonista d’una nova cultura que implica la persona en diferents rols al llarg de la seva vida. L’aposta per la prevenció, basada en la responsabilitat i l’autonomia dels individus, ens porta a desenvolupar una educació per a la mobilitat segura que veu la persona com a vianant, conductora de bicicleta i vehicles de motor, usuària de transport públic i acompanyant. És a aquesta persona, en tot el seu cicle vital, a qui es dirigeix la Direcció de Trànsit del govern basc en definir la seva estratègia d’educació per a la mobilitat segura.
Els fonaments d’aquesta estratègia es recullen en un document denominat Guia de competències, que defineix els valors de la mobilitat segura, les competències, els continguts i les orientacions per a la programació didàctica. Les competències identificades a la guia són set (atenció, consciència de la vulnerabilitat i risc, anàlisi de l’entorn, resistència a la pressió grupal, adaptació i flexibilitat, gestió d’un mateix i de les pròpies emocions, i gestió de l’estrès en situacions vitals) i es desenvolupen al llarg de tot el procés evolutiu de les persones. Aquesta és la raó que l’educació comprengui des dels primers nivells de desenvolupament del nen i la nena fins que la persona sigui capaç de tenir autonomia i responsabilitat viària.
Aquesta visió de l’educació per a la mobilitat segura té el seu marc en el Pla estratègic de seguretat viària 2010-2014 que, entre altres coses, fomenta la implicació dels agents socials perquè es comprometin a desenvolupar programes de prevenció. En aquest sentit, és la Direcció de Trànsit qui ha de tenir la responsabilitat de coordinar i col·laborar amb les diferents institucions, així com amb els agents socials. El lideratge es concreta en quatre aspectes. El govern basc difon el marc teòric de l’educació per a la mobilitat segura, en facilita materials didàctics, promou la formació de formadors i dóna suport a iniciatives destinades a intervenir sobre grups de risc identificats com a tals a la Comunitat Autònoma d’Euskadi.
Dos exemples per a diferents públics
Un exemple d’aquestes accions que duem a terme des de la Direcció de Trànsit és l’activitat de teatre fòrum anomenada Canvi de sentit. Norabide Guztiak, adreçada a l’alumnat d’educació secundària. Mitjançant una representació teatral s’explica una història relacionada amb la seguretat viària responsable. Després d’això, es pregunta a l’audiència en quin punt del relat podria passar alguna cosa diferent perquè el final fos més positiu. L’alumnat intervé donant suggeriments i analitzant situacions reals que passen al seu barri, col·legi o grup d’amics.
Un altre dels nostres programes s’adreça a persones majors de 64 anys. Reflexionem sobre els atropellaments té com a objectiu ajudar la gent gran a ser conscients del risc de ser atropellades, les conseqüències que això comporta i les mesures d’autoprotecció que poden prendre per evitar aquest tipus d’accident. Es convida una associació de jubilats a assistir a un acte, ja sigui al Centre de Gestió de Trànsit d’Euskadi o al local de la mateixa associació, i utilitzant el format de dinàmica de grup es demana l’opinió dels participants sobre possibles mesures que ajudin a reduir els atropellaments.
Text: Garbiñe Sáez Molinuevo, Directora de Trànsit del Govern Basc
Fotografies:
Direcció de Trànsit del Govern Basc