Cada dia, excepte si les condicions meteorològiques ho impedeixen, els mitjans aeris s’enlairen en vols planificats i regulars al matí i a la tarda. Tres pilots i diversos operadors de càmera són els encarregats de posar-los en marxa i tripular-los. Per les seves característiques tècniques, l’avió bimotor permet realitzar vols lineals, que són idonis per nodrir i completar la informació viària que s’emet des de l’SCT. Amb aquest aparell es poden recórrer llargues distàncies en poc temps i d’aquesta manera s’obté una visió global de la situació viària a tot Catalunya. En canvi, amb els dos helicòpters es poden dur a terme vols estacionaris amb aturades a sobre d’un punt concret. Així, l’enlairament dels helicòpters s’orienta sobretot a les tasques de vigilància i també a les incidències viàries, com ara accidents greus, per conèixer el nombre i tipus de vehicles implicats, els cossos d’emergències assistents, els carrils restringits al trànsit, etc.
La tasca de la inspecció viària per controlar les afectacions per obres o per fer un seguiment de dispositius i mesures especials d’ordenació i regulació del trànsit, es fa indistintament en ambdós tipus d’aparells aeris. A més, en casos d’operacions especials de trànsit importants amb mobilitat elevada al conjunt del país, com Setmana Santa o el pont de la Puríssima i la Constitució, opera tota la flota simultàniament: es divideix el territori català en tres zones (nord, central i sud) i cada mitjà aeri en té assignada i en sobrevola una. "Amb aquesta divisió per sectors s’obté una visió més acurada i ràpida de la realitat viària de cada moment i en permet fer seguiment de l’evolució”, destaca el responsable dels mitjans aeris de l’SCT, Antoni Almerich.
Sistemes de comunicacions
A través d’un sistema de ràdio, durant els vols dels tres aparells, el pilot i l’operador de càmera estan en contacte permanent amb el cap de sala i els operadors del Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT). "D’aquesta manera la informació flueix i permet la modificació de la ruta del vol en cas de produir-se un accident o una avaria, i també la transmissió en directe de les dades de les afectacions que es veuen des de l’aire”, apunta el responsable de Gestió de Trànsit de l’SCT, Jean Peña. El resultat és una gestió més eficaç i precisa de la circulació a la xarxa viària catalana, atès que una perspectiva aèria allunyada de la carretera permet valorar millor les dimensions de les retencions i l’evolució de les incidències i congestions.
Els aparells Trànsit 81, 04 i 07 estan equipats amb l’última tecnologia en captació i transmissió d’imatges amb càmeres d’altes prestacions, connectades a una aplicació informàtica de gestió que permet l’observació en detall, la visió nocturna i la situació cartogràfica dels objectius, i que garanteix la visualització de la informació viària en temps real al CIVICAT. D’aquesta manera, s’obtenen imatges dels punts i trams on les més de 550 càmeres instal·lades a les carreteres no arriben, i amb aquesta flota aèria es cobreixen els 12.000 km de carreteres que té Catalunya.
Sancions des de l’aire
A través d’aquestes càmeres d’enregistrament, que permeten captar detalls des de l’aire com les matrícules dels vehicles, es poden sancionar els conductors que cometen infraccions greus com ara avançaments en línia contínua, conducció temerària, desobediència dels senyals de circulació, conducció assetjadora envers un altre vehicle o qualsevol maniobra antireglamentària. En aquests vols de vigilància, els operadors de càmera dels mitjans aeris de l’SCT són agents de la Divisió de Trànsit i de les diferents Àrees Regionals dels Mossos d’Esquadra. D’aquesta manera, amb les imatges captades d’infraccions es poden generar les denúncies pertinents. De fet, amb aquestes eines també es coordinen dispositius conjunts aeris i terrestres amb la Policia de la Generalitat. Amb la visió global que es té des de l’aire es dirigeix l’actuació policial de peu de carretera per poder denunciar els usuaris infractors.
Existeixen dues bases operatives per als mitjans aeris de l’SCT: una a l’heliport situat al port de Barcelona i una altra a l’aeroport de Sabadell, que té les dimensions i condicions adequades per a l’aterratge i enlairament de l’avió bimotor. Pel que fa a la base de l’heliport del port és l’única de tot Catalunya que està sota els comandaments aeronàutics de la torre de control de l’aeroport del Prat i que, per aquest motiu, permet els vols aeris nocturns. A més, el fet que la seu sigui a Barcelona fa possible una gestió i acció més ràpides de les tripulacions dels aparells en cas d’emergència.