La presentació del projecte i desenvolupament de les sessions
El 25 de setembre passat va tenir lloc la presentació del projecte a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, a Mollet del Vallès. A partir d’aquell moment, l’SCT, juntament amb els monitors d’educació viària de les policies locals i dels mossos d’esquadra van obrir un procés de recerca-acció sobre les bases de l’educació per a la mobilitat segura que ha implicat discutir, debatre i reflexionar al llarg de mesos el que ha de ser la nova GEMS. Aquella presentació ha anat seguida de sis trobades presencials d’una trentena de monitors d’educació viària d’arreu del territori català. A més, hi ha hagut un treball fet a distància de tots aquells professionals de l’educació i de la mobilitat segura que, interconnectats a través de la xarxa, també s’han pogut implicar en el projecte tot i no poder assistir a les trobades presencials. El treball, tant el presencial com a distància, ha estat conduït per Francesc Esteban i Brenda Pina, experts en formació i en educació per a la mobilitat segura.
El treball d’adaptació i modernització de la GEMS
Josep Maria Campdepadrós, policia local de Torelló i monitor d’educació viària des de fa deu anys, explica que amb la feina feta "s’ha assolit una nova conceptualització dels valors de la GEMS que la convertirà en una eina molt més moderna, actual i molt més pràctica i amena a l’hora d’aplicar-la”. També convé destacar que "la nova guia inclourà importants novetats teòriques i tècniques en relació amb la realitat de l’accidentalitat a Catalunya i donarà resposta als nous objectius plantejats en matèria de reducció de sinistralitat i de sostenibilitat de trànsit”. A més, "hi haurà una major aportació d’intel·ligència emocional i això permetrà que connecti millor i d’una manera més empàtica amb la població”, afegeix.
Campdepadrós destaca la importància de revisar un material tan important i necessari en el context educatiu actual com la GEMS. "La Guia d’Educació per a la Mobilitat Segura permet dotar el formador dels recursos necessaris per iniciar, mantenir i completar un procés de canvi actitudinal en el grup, al mateix temps que dóna la possibilitat de disposar dels recursos necessaris per facilitar el procés d’aprenentatge i d’orientació metodològica amb recursos i criteris pedagògics de gran vàlua i rigor. D’altra manera, estaríem participant en activitats disperses i sense una orientació comuna”, argumenta.
Per la seva part, Manuela Pérez, sergenta en cap de la policia local de Torrelles de Llobregat i monitora d’educació viària des de l’any 1991, afirma que "la GEMS és una eina molt bona per elaborar la programació de mobilitat segura. Gràcies a aquest procés de rejoveniment, el document oferirà una millor definició dels factors de risc, un ventall més ampli de valors, i una modificació i ajustament dels grups d’edat”.
Finalment, Vanessa Bohé, coordinadora dels monitors d’educació per a la mobilitat segura del Cos dels Mossos d’Esquadra a Catalunya i monitora des de fa set anys, explica que els canvis que s’han fet faran que puguin realitzar les programacions i les activitats de forma més adequada. "La nova GEMS ens donarà aquelles orientacions bàsiques per desenvolupar unes activitats adaptades al nostre entorn i context social i cultural. Serà una eina principal i bàsica, com aquella brúixola que ens porta pel camí correcte i fa que no ens equivoquem”.