El desenvolupament significatiu i visible dels carrils bici i de les mesures de protecció a favor de la bicicleta dels últims tres anys haurien de contribuir a disminuir més els accidents dels ciclistes.
Accions de protecció i de prevenció
Nantes Metròpolis manté una atenció permanent sobre la protecció de l’espai públic, sobretot a favor de la seguretat dels ciclistes. Algunes de les mesures preses en aquesta línia són la reducció de les velocitats amb l’extensió de les zones 30, la creació de 40 quilòmetres a l’any de noves zones bici, el condicionament d’eixos segurs per a bicicletes, la generalització de la xarxa per a bicicletes i dels girs a la dreta en els semàfors, la millora dels creuaments de les vies principals, etc.
D’altra banda, el denominat codi del carrer de Nantes Metròpolis, batejat "Tu, jo, nosaltres, el carrer per a tots”, és el reflex d’una acció que té la voluntat d’informar i d’incentivar els bons comportaments dels diferents usuaris de l’espai públic.
La visibilitat dels ciclistes, una aposta de seguretat
Com tots els usuaris de la via pública, els ciclistes han d’intentar fer-se veure per circular de nit. No n’hi ha prou amb tenir bona visibilitat per estar segurs: la mala visibilitat del ciclista per part dels altres usuaris és la causa de la majoria dels accidents i, també, la meitat dels rebuigs de prioritat al ciclista es produeix per manca de visibilitat en l’obscuritat.
Per ser més visible quan es va amb bicicleta de nit o quan fa mal temps, es recomanen mesures simples i eficaces: és aconsellable portar roba clara o amb bandes reflectores i equipar-se amb accessoris que millorin la visibilitat, com per exemple braçalets, reflectors per a la bici, armilla de seguretat o díodes intermitents, com a complement del que sigui obligatori.
És igualment necessari equipar la bicicleta amb bons dispositius d’enllumenat. Massa sovint l’enllumenat de la bici és insuficient o inexistent, tot i que la seva deficiència es penalitza amb una multa de primera classe per un import d’11 euros, que pot augmentar fins a 38 euros.
En conclusió, les accions de Nantes Metròpolis en matèria de disposició dels serveis viaris i de prevenció respecte als diferents usuaris han permès reduir sensiblement el risc d’accident en el territori metropolità des de fa deu anys, en una època en què, al mateix temps, el nombre d’usuaris de la bicicleta augmentava.
El creixement de la seguretat és igualment resultat de l’efecte produït pel nombre: com més ciclistes hi ha, més visibles són els ciclistes i més prudents són els automobilistes.