La Comissió de Fabricants de Pneumàtics afirma que un 75% dels consumidors desconeixen l’existència dels pneumàtics d’hivern. Això explica que aquest producte només representi l’1% de les vendes anuals de pneumàtics quan, a la resta d’Europa, suma el 30%. Amb tot, les cobertes d’hivern són la millor alternativa legal a les cadenes no només en condicions de neu sinó en tot tipus de situacions meteorològiques adverses.
Com són?
El responsable del departament tècnic de Pirelli i membre de la Comissió de Fabricants de Pneumàtics, Lluís Miralles, destaca que els pneumàtics d’hivern es distingeixen dels estàndard sobretot per la densitat de la goma: "A diferència d’un pneumàtic normal, la goma d’una coberta d’hivern és més flexible i adaptable al terreny a baixes temperatures. Per tant, ofereix una millor adherència a la carretera”. Miralles també assenyala dos trets característics més. D’una banda, diu, "els pneumàtics d’hivern tenen un major nombre de làmines. Gràcies a això, la seva tracció és millor en cas que es condueixi sobre un carretera humida, gelada o nevada”. De l’altra, "les cobertes d’hivern tenen solcs més profunds i més amples a la banda de rodolament, la qual cosa permet una evacuació instantània del fang o la neu”.
Quan són necessaris?
Miralles explica que "els pneumàtics d’hivern són recomanables en regions on la temperatura se situa sovint per sota dels set graus”. "Normalment el seu ús és adient des de finals d’octubre fins al mes de març, tot i que depèn del lloc on ens trobem”, afirma. El responsable tècnic de Pirelli també destaca que "les característiques dels pneumàtics d’hivern els fan útils no només sobre neu sinó en una gran diversitat de sòls on tenen una millor adherència i resposta de frenada a baixa temperatura”. En aquest sentit, i segons les proves Michelin, la distància de frenada a baixes temperatures i sobre un sòl mullat a 80 km/h és de 40 metres amb pneumàtics normals, mentre que amb cobertes d’hivern és de 34 metres. Així mateix, a 50 km/h sobre un sòl amb neu, la distància de frenada és de 63 metres amb pneumàtics estàndard i de 32 metres amb pneumàtics d’hivern.
Per què són preferibles a les cadenes?
Tot i que hi ha alguna situació en què ho requereixen, en general les cobertes d’hivern no necessiten cadenes i són preferibles a l’ús d’aquestes. Per això, Miralles explica que, "d’una banda, tenen més prestacions, considerant que l’equipament dels dos eixos permet una major estabilitat del vehicle, però també més seguretat, atès que no es necessari aturar-se al voral per manipular les rodes”. Així mateix, i a diferència de les cadenes, la instal·lació de pneumàtics d’hivern evita danys al vehicle, als mateixos pneumàtics i també al paviment. No obstant això, la majoria continua optant per les cadenes, pel seu preu i per complir amb el requisit legal. En aquest sentit, s’aconsella escollir les més adequades per a cada consumidor i vehicle, tenint en compte la mida del pneumàtic, l’ús que es faci de l’automòbil i la zona geogràfica habitual del conductor. Actualment, les cadenes d’ús més freqüent són les metàl·liques (amb un preu que oscil·la entre 30 i 120 euros), les tèxtils (a partir de 50 euros), les mixtes (a partir d’uns 95 euros) i les semiautomàtiques (a partir de 300 euros).
Notícies relacionades
El Consorci del Cautxú, en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit, ha difós aquest novembre uns fulletons informatius en el marc d’una campanya per promoure la seguretat del vehicle. En concret, ha instat els cossos policials i els usuaris a comprovar que el solc del pneumàtic de la banda de rodament té una profunditat mínima d’1,6 milímetres, tal com estableix la legislació vigent. Juntament amb la informació, també s’han distribuït uns petits aparells mesuradors. D’altra banda, la mateixa campanya també ha recordat la importància de la pressió dels pneumàtics. D’aquesta manera, s’ha alertat que una pressió insuficient fa que augmenti la distància de frenada del vehicle. Per aquest motiu, és molt important comprovar la pressió del pneumàtic com a mínim un cop al mes i cal fer-ho amb els pneumàtics en fred, quan el vehicle porta aturat una hora o bé només ha recorregut dos o tres quilòmetres a baixa velocitat.
Aquest octubre passat el RACC ha presentat un estudi per analitzar el nou etiquetatge europeu dels pneumàtics i ha recomanat adquirir els classificats amb una A per seguretat i consum de carburant. En aquest sentit, cal recordar que, a partir de l’1 de novembre ha entrat en vigor un nou etiquetatge europeu que especifica la seguretat i la contaminació dels diferents tipus de pneumàtics. Això els identificarà amb una lletra que pot anar des de la A fins a la G en funció del seu consum de carburant i de la distància de frenada en terra moll. A l’etiqueta també hi constarà el soroll exterior que genera el pneumàtic. Com a dada a tenir en compte, cal saber que entre la A i la G hi ha una diferència de frenada de fins a un 30%, uns 18 metres.