Balanç del primer any del SIAVT. Autor: Pineal Studio
1er balanç del SIAVT
Entre el 26 de març del 2012 i el 30 de novembre del 2013, un total de 724 persones s’han posat en contacte amb el Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes d’Accident de Trànsit (SIAVT) a través del telèfon gratuït 900 100 268 (685) i de la pàgina webvictimestransit.gencat.cat (39). La majoria de les 724 persones que han contactat amb el servei provenia de Barcelona (536, el 74%), tot i que també n’hi ha que residien a Tarragona (79, l’11%), Girona (58, el 8%) i Lleida (51, el 7%).
El SIAVT, que va entrar en funcionament a finals de març del 2012, dóna compliment a un mandat del Govern de la Generalitat de Catalunya inclòs al Pla de seguretat viària 2011-2013. Té com a principal objectiu donar informació i orientació objectiva i especialitzada als afectats d’un accident de trànsit. En concret, el servei els apropa gratuïtament tots els recursos existents perquè les víctimes obtinguin informació sobre els drets que els reconeix la legislació vigent, puguin portar a terme els tràmits necessaris que genera un sinistre i rebin suport i atenció psicològica.
De moment, l’SCT està molt satisfet del funcionament del SIAVT. No obstant això, i tenint en compte que en el nou Pla estratègic 2014-2020 s’ha fixat com a objectiu continuar reduint els morts i els ferits greus derivats dels accidents de trànsit, el Servei Català de Trànsit espera que cada vegada siguin menys les persones que pateixin les conseqüències d’un sinistre i que, per tant, hagin de recórrer a aquest servei. En qualsevol cas, per ara, les persones que hi han contactat han valorat amb un 7,9 una enquesta de satisfacció sobre el SIAVT partint d’una escala de l’1 al 9. Això motiva l’SCT a continuar treballant per millorar el funcionament del servei per tal que cap víctima o familiar d’aquesta es quedin desemparats en moments de dolor.
En el vídeo que segueix a continuació, que es va difondre a la V Jornada de Víctimes d’Accident de Trànsit que es va celebrar el 13 de novembre passat al Departament d’Interior sota el lema "Junts podem”, en Dionís Riera, la Lourdes Martínez, la Montserrat Moreno i en Jordi Porta, víctimes de les conseqüències d’un accident, expliquen la seva experiència sobre els motius pels quals van recórrer al SIAVT.
Quin tipus de consultes fan les víctimes i els familiars?
Fins al 30 de novembre, els centenars de persones que han recorregut al Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes d’Accident de Trànsit han generat 749 consultes. Les principals demandes informatives han estat d’àmbit legal (407, el 54%) i psicològic (167, el 22%). Així mateix, també s’han fet consultes relacionades amb l’àmbit social (86, l’11%), policial (48, el 6%) i sanitari (41, el 5%).
Gràcies a l’equip que constitueix el SIAVT (17 gestors telefònics, 1 educadora social, 4 psicòlegs i 1 coordinadora), aquestes consultes s’han derivat a qui ha correspost en cada cas. Entre d’altres, les associacions de víctimes d’accident de trànsit, els grups de dol, el col·legi d’advocats, les companyies asseguradores, el consorci de compensació d’assegurances, el col·legi de psicòlegs, l’Oficina d’Atenció Ciutadana, els serveis socials bàsics, el Servei d’Ocupació de Catalunya, els centres cívics i els centres d’atenció primària.
Com es dóna suport i es continua millorant la iniciativa del SIAVT?
Per reforçar la iniciativa del SIAVT, s’han distribuït 10.000 exemplars del Manual del servei d’informació i atenció a les víctimes d’accident de trànsit, per tal de materialitzar les tasques del servei i orientar sobre les qüestions jurídiques, administratives, socials i psicològiques. Paral·lelament, també s’han distribuït 20.000 díptics per donar a conèixer aquest servei a través de les comissaries dels Mossos d’Esquadra, les policies locals, els centres hospitalaris, els centres d’atenció primària, els centres de rehabilitació, els serveis socials dels ajuntaments i les associacions de víctimes de trànsit.
També cal destacar que la V Jornada de les Víctimes d’Accident de Trànsit de mitjan novembre va ser un espai de reflexió precisament sobre les principals problemàtiques que han d’afrontar avui dia les víctimes i familiars d’accidents de trànsit i de quina manera es pot continuar millorant l’assistència i els recursos amb què poden comptar els afectats després d’haver patit un sinistre viari. En aquest sentit, les associacions de víctimes, AP(A)T, STOP Accidentes Catalunya i TRACE, van valorar positivament l’assistència que s’ofereix des del Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de l’SCT, tot i que, entre tots, encara s’ha de continuar treballant per millorar-lo. Precisament, i en el marc de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV), s’ha constituït un grup de treball de seguiment del SIAVT integrat per les associacions esmentades, així com pel mateix SCT, la Direcció General de la Policia, la Fundació Guttmann, el Departament de Salut i UCEAC.
Podeu ampliar la informació sobre el Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes d’Accident de Trànsit (SIAVT) prement l’enllaç següent: SIAVT