"En la gestió de la mobilitat disposem de mitjans tecnològics avançats que possibiliten, per exemple, la variació de la seqüència semafòrica en funció de la densitat del trànsit i de l’horari. Això ens facilita la feina a la policia local perquè es redueixen el nombre de punts calents que hem de regular amb un agent in situ", explica el sergent Antonio Vallejo de la Policia Local de Terrassa. De fet, dins l’edifici de la policia municipal hi ha un centre de control des d’on es comproven les càmeres que mostren l’estat del trànsit de la ciutat i també el funcionament d’aquests sistemes tecnològics que automatitzen les tasques de regulació dels embussos.
Com totes les ciutats a les hores punta, sobretot a l’entrada i sortida de les escoles, Terrassa registra complicacions de circulació estructurals, però que s’han intentat minimitzar amb l’impuls de zones restringides per als vehicles motoritzats, zones de pacificació del trànsit amb limitació a 30 km/h o la construcció de diversos quilòmetres de carrils bici.
"L’aplicació de la tecnologia ens ha permès fer zones amb trànsit restringit per afavorir la mobilitat del transport públic, els vehicles de servei públic, les bicicletes i els vianants. En aquestes zones, com per exemple la Rambla, també hi poden entrar els vehicles dels veïns i a través d’unes càmeres amb lectors de matrícula sancionem aquells conductors que accedeixen a una zona restringida sense estar-hi autoritzats, exposa Josep Maria Cases, sotsinspector de la Divisió de Planificació i Suport de la policia egarenca. Cases puntualitza que "en tots aquests aspectes de racionalització de la mobilitat, la ciutat en els darrers anys ha fet un canvi espectacular”.
A aquesta transformació de Terrassa en matèria de trànsit també hi va contribuir la signatura l’any 2006 del Pla local de seguretat viària amb el Servei Català de Trànsit (SCT), a través del qual es van millorar sobretot les cruïlles i interseccions, convertint-les en rotondes, i, d’altra banda, els accessos als centres escolars, amb mesures de protecció com passos de vianants elevats i reforç de la senyalització.
LA DADA: Al 2012 la Policia Local de Terrassa va comptabilitzar un total de 1.865 accidents de trànsit al municipi, amb 1 mort, 61 ferits greus i 815 ferits lleus.
Integració al Mapa Continu de Trànsit
La tecnologia també s’ha aprofitat a Terrassa per oferir un millor servei informatiu als ciutadans sobre l’estat del trànsit en temps real. Des del passat mes de març els terrassencs poden consultar en línia la situació viària del municipi, dels accessos i també del conjunt de la xarxa viària catalana a través del Mapa Continu de Trànsit del Servei Català de Trànsit (mct.gencat.cat), al qual s’han integrat les dades del trànsit urbà egarenc. A través d’aquesta aplicació es pot visualitzar el nivell de congestió dels carrers de la ciutat amb un representació cromàtica i amb les imatges de diverses càmeres.
La informació de l’estat del trànsit de Terrassa es recull i transfereix a través de més de 250 sensors instal·lats a la ciutat i, en aquest sentit, la regidora de l’Àrea de Planificació Urbanística i Territori del consistori egarenc, Carme Laboria, destaca que "la intenció és anar ampliant aquests equipaments per donar cada vegada una informació més completa als ciutadans perquè puguin planificar millor els seus desplaçaments”. Terrassa, juntament amb Barcelona, són les úniques ciutats catalanes que tenen integrades les dades de la mobilitat urbana a aquesta eina de l’SCT.
Educació viària, marca de la casa
"L’educació viària és més important que els controls policials.” Aquesta asseveració del sotsinspector Cases resumeix el compromís de la policia municipal egarenca amb l’educació per a la mobilitat segura, que imparteixen des de l’any 1987. De fet, actualment dos agents de la policia de Terrassa, el Josep Antoni Fernández i la Maite Farnós, es dediquen exclusivament a aquesta tasca i cada any més d’11.000 alumnes dels centres escolars egarencs reben les seves sessions d’educació viària, de 2n de primària a secundària i fins i tot pares i mares.
La programació, amb un material propi elaborat pels dos monitors viaris de la policia de Terrassa, s’adapta a les edats dels infants. Una de les activitats estrella es desenvolupa a 5è de primària, quan els alumnes assisteixen a un circuit viari ubicat a les instal·lacions de l’empresa Decathlon. "En aquesta edat ja són conductors d’un vehicle com és la bicicleta i és molt important que coneguin la senyalització i la funcionalitat que té”, explica el Josep Antoni. Ja en el circuit, els alumnes col·loquen els senyals i semàfors pertinents perquè s’hi pugui simular la circulació viària d’una ciutat i després es van intercanviant els papers de ciclistes, vianants i policies.
"Estem molt agraïts a Decathlon per fer possible aquesta activitat pràctica i, de fet, un senyal dels bons resultats d’aquesta iniciativa és que altres municipis catalans ens han vingut a veure per copiar aquest model de col·laboració entre aquesta empresa i l’administració a favor de l’educació viària”, apunta la Maite. El director de Decathlon Terrassa, Pierre Le Brech, destaca que "aquest projecte està en consonància amb els valors de l’esport i la mobilitat segura i sostenible que es volen fomentar des de la nostra empresa i esperem poder-ho exportar a altres punts de Catalunya”.
Conscienciació d’impacte
La Maite i el Josep Antoni són conscients que als adolescents costa sorprendre’ls i encara més conscienciar-los. Per això han decidit apostar per una sensibilització d’impacte per a aquest col·lectiu preconductor, sobretot de 4t d’ESO, a través de les "experiències” Game Over i Road Show. "Són dos programes molt potents amb afectats reals per accidents de trànsit. Els fa reflexionar i, en definitiva, ajuden a salvar vides”, opina el Josep Antoni.
Des de fa tres anys els dos educadors viaris de Terrassa s’han bolcat en el programa Road Show de Mutual de Conductors. "Enguany uns 1.200 alumnes l’han vist. Fem dues sessions per cabre al teatre i fins i tot despleguem un dispositiu perquè els dos grups no es creuin en el recorregut”. El factor sorpresa és molt important en aquest muntatge, en el qual participen testimonis reals d’un sinistre viari. "A més, el Road Show ens el fem i el sentim nostre perquè anem a buscar nosaltres, des la policia municipal, els protagonistes: el dj, el metge, el bomber, el policia..., tots són pròxims a la realitat del nostre municipi i creiem que això encara n’augmenta més l’emotivitat”, assegura la Maite.
Fitxa tècnica de la Policia Municipal
Regidoria: Planificació Urbanística i Territori
Cap: Juan Antonio Quesada i Sánchez, intendent en cap
Nombre components: 1 intendent, 5 sotsinspectors, 8 sergents, 15 caporals i 205 agents
Parc de vehicles: 54 motocicletes i 24 turismes
Seu: avinguda Glòries Catalanes, 3
Fitxa tècnica del municipi
Comarca: Vallès Occidental
Extensió: 70,1 km2
Població: 215.678 habitants
Parc de vehicles: 132.874 i 616,08 vehicles per cada 1.000 habitants (Idescat 2012)
Pla local de seguretat viària: 2006