Quan el febrer passat el Servei Català de Trànsit va rebre l’encàrrec del conseller d’Interior, Ramon Espadaler, d’elaborar un pla estratègic de seguretat viària fins al 2020, que anés més enllà dels plans de seguretat viària triennals, vam traçar una mirada que havia d’arribar a un horitzó que preveiés la xarxa viària com un espai segur, amable i sostenible. Teníem com a base la bona experiència d’aquests plans anteriors i dels resultats que ens van permetre reduir les víctimes mortals a la xarxa viària en un 50% entre el 2000 i el 2010. Però la Unió Europea ens marcava nous reptes: un altre 50% de reducció de cara al 2020. Per ser gràfics: si l’any 2000 hi va haver 891 morts a la xarxa viària i el 2010 encara van ser 381, en deu anys hem d’aconseguir que siguin 191. I menys.
El Pla estratègic que el passat mes de desembre es va elevar a Govern és l’eina que necessitem perquè, un cop implantats amb èxit els sistemes de seguretat passiva (cinturó, casc, cadiretes...) i assolit un alt grau de conscienciació, sobretot entre els joves, podem fer entre tots el gran canvi d’implicació social i institucional que ens permeti somniar en les zero víctimes mortals que la UE desitja per a l’any 2050. Volem introduir el concepte de la responsabilitat compartida a tots els nivells. Seguirem educant i formant l’usuari al llarg de tota la vida, rendibilitzarem inversions, farem complir la normativa, aplicarem noves tecnologies, treballarem més estretament amb Europa i amb els ajuntaments. Però també hi ha una feina interdepartamental, d’involucrar i coordinar entitats públiques i privades, que hem d’aprofundir. A tots a aquests agents els demanem la complicitat. Perquè tots tenim responsabilitats en seguretat viària.
L'any que hem deixat enrere, en aquest sentit, hem col·laborat amb el Departament d’Empresa i Ocupació en una campanya de seguretat perquè els vehicles passin la ITV, hem assegut una trentena d’agents en un grup de treball per reduir la sinistralitat de les motocicletes, estem treballant amb el Departament de Salut sobre la pèrdua temporal del permís de conduir en cas de patologies que afectin greument la conducció, estem treballant amb Ensenyament per aprofundir en l’educació viària a les escoles fins als 16 anys, estem treballant amb les universitats per obrir càtedres que ens mostrin noves línies d’R+D+i i hem arribat ja al 81,38% del territori a través dels plans locals de seguretat viària, que ens ajuden a reduir la sinistralitat en zona urbana i periurbana.
Tots aquests projectes tenen a veure amb la línia que ens marca el Pla estratègic 2014-2020, amb uns valors que responen a la protecció dels col·lectius vulnerables, al compromís institucional de crear un entorn segur, a la transparència de resultats i ús de recursos i a la proactivitat en la recerca de solucions per ser capdavanters en l’àmbit europeu. Tenim una visió: garantir que la mobilitat de les persones es faci amb la màxima seguretat, reduint el nombre, la gravetat i les conseqüències dels accidents. I treballant amb la major eficiència. Tenim una visió. Tenim un pla. I el complirem entre tots.
Text: Joan Josep Isern, director del Servei Català de Trànsit