L’excés de velocitat és un dels motius principals de sinistralitat registrada a les carreteres. Els radars fixos, junt amb els radars mòbils, han estat fins als darrers anys els encarregats de controlar que es respectés la velocitat correcta a les carreteres. No obstant això, la familiaritat dels conductors amb la seva presència a les carreteres n’ha disminuït l’efecte dissuasiu, fent cada volta més necessària una nova mesura que corregeixi les infraccions de velocitat dels conductors: un nou sistema que controli la velocitat de tot un tram i no solament en un punt quilomètric concret. Aquests són els cinemòmetres de velocitat mitjana o radars per tram.
Una mica d’història
El primer país a controlar la velocitat mitjana per trams fou Holanda. Segons un informe elaborat per l’Institut de Robòtica de la Universitat de València, aquesta tecnologia es va instal·lar l’any 1998 a l’autopista A-2, en el tram que connecta Amsterdam amb Utrecht. Deu anys més tard, aquest país ja disposava de 14 controls per tram gràcies a l’impuls que el Ministeri de Justícia del país ha donat a aquest sistema en els darrers anys. Aquesta aposta el va posicionar a la capçalera de països europeus pioners en aquest tipus de control de velocitat, seguit més tard del Regne Unit, Itàlia, Espanya o Àustria. Altres països com ara França, en canvi, encara trigaren fins als 2012 a aplicar aquests dispositius a les seues carreteres.
Segons l’últim Anuari estadístic d’accidents de trànsit del Servei Català de Trànsit (SCT), l’aposta per aquesta tecnologia ha posicionat Holanda com un dels països amb menys morts per accident a les carreteres, amb una xifra de 32 morts per cada milió d’habitants.
A Catalunya
Al desembre del 2009, Catalunya es va convertir en pionera en instal·lar el primer control per tram al territori espanyol. Concretament, està situat al túnel de Vielha (N-230).
La DGT ha instal·lat diversos radars per tram a la xarxa viària espanyola, en els punts següents:
- a l’AP-6 als túnels de Vallvidrera
- a l’A-7 a Torox (Màlaga)
- a l’A-7 a Mijas (Màlaga)
- a l’AP-9 a Sartego (la Corunya)
- a la Z-40 a la circumval·lació de Saragossa
- a l’A-4 a la circumval·lació de Despeñaperros (Jaén)
Text: Anna Ribés / Elena López