Aquesta reducció del 13,4% fa que Catalunya hagi complert l’objectiu del Pla de seguretat viària 2011-2013, que pretenia reduir els morts i els ferits greus en un 15%, ja que aquest indicador ha descendit un 15,96%. En el cas del nombre de persones mortes a 24 hores, s’ha passat de 205 el 2011 a 168 el 2013.
Per part seva, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, ha posat èmfasi en la reducció de la mortalitat registrada a la demarcació de Lleida i en el canvi de tendència a positiu que ha experimentat la demarcació de Barcelona. En el primer cas, s’ha assolit una reducció de la mortalitat del 36,17% respecte de l’any 2012. "S’ha passat de les 47 víctimes mortals del 2012 a les 30 del 2013”, ha explicat Isern. D’altra banda, en el segon cas, "si bé del 2011 al 2012 hi va haver un augment del 6,9% de la mortalitat (es va passar de 72 morts a 77), del 2012 al 2013 hi ha hagut una reducció del 2,6% (s’ha passat dels 77 morts del 2012 als 75 del 2013)”, ha detallat el director de l’SCT.
Anàlisi de la reducció de la sinistralitat 2013
Isern també va detallar en la roda de premsa que el decrement més accentuat s’havia donat en els morts de cap de setmana i en franja nocturna: "El 2013 hi ha hagut un decrement de la mortalitat en franja nocturna del 29,69% respecte del 2012 (de 64 víctimes mortals s’ha passat a 45), el més accentuat de tots. A més, destaca la reducció dels morts en cap de setmana del 27,16% (s’ha passat de 81 morts a 59)”.
Amb tot, hi hagut altres indicadors on s’ha reduït la sinistralitat, com en turismes, en ciclomotors i en bicicletes. Per tipologia de vehicle implicat, cal destacar la reducció d’un 15% dels morts en turisme, el decrement del 66,6% dels morts en ciclomotor i també el descens del 37,5% dels morts ciclistes. En canvi, ha augmentat la xifra de morts de motoristes, que ha passat de les 30 víctimes mortals del 2012 a les 40 del 2013, un 33% més. Davant d’aquesta situació, cal recordar que l’estiu passat l’SCT, juntament amb una trentena d’agents socials, va constituir un Grup de Treball de Motocicletes per tal de combatre la sinistralitat i millorar la seguretat dels usuaris d’aquest tipus de vehicle.
Pel que fa al tram d’edat que ha experimentat una reducció més accentuada, ha estat el de persones d’entre 55 i 64 anys, en concret un 47,06% menys. Però augmenten els morts del grup d’edat de 65 a 74 anys.
Objectius de futur
Precisament, per continuar rebaixant el nombre de morts a la xarxa viària, d’acord amb l’objectiu de la Unió Europea de disminuir al 50% la xifra de morts del 2010 de cara al 2020, cal adoptar mesures particulars per a problemàtiques i col·lectius concrets. L’SCT té clar que l’instrument per assolir-ho és el Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020, presentat el 20 de desembre, el qual es fonamenta en la col·laboració interdepartamental i en la responsabilitat compartida de les institucions públiques i privades i de la societat civil.
Durant aquest 2013, l’SCT s’ha centrat en dues actuacions prioritàries per avançar en la reducció de la sinistralitat: la primera, la conscienciació dels valors de la mobilitat segura en un dels col·lectius de l’espai públic més desprotegits com són els motoristes; i, la segona, la insistència en la necessitat de mantenir i revisar els vehicles. Com ja hem esmenat, més del 60% de vehicles en circulació a la xarxa viària catalana el 2012 tenia més de 10 anys i el 18% van saltar-se el tràmit de passar la Inspecció Tècnica de Vehicles. A més, prop d’un 20% que va sotmetre’s a passar el tràmit de la ITV no va superar la prova a la primera.
Malgrat que el Servei Català de Trànsit seguirà insistint en aquestes dues qüestions de cara al 2014, el primer semestre d’aquest nou any les polítiques de seguretat viària se centraran sobretot a tractar la reducció de la sinistralitat en el sector laboral, amb la constitució d’un Grup de Treball sobre Seguretat Laboral. Aquest mes de gener, es constituirà, amb caràcter interdepartamental i la participació de tots els agents socials, una taula de recerca de noves propostes i solucions per reduir les víctimes mortals in missio i in itinere. Aquestes representen un 33,20% del total de morts en sinistres viaris durant el 2012. Així mateix, i com hem esmentat anteriorment, l’SCT continuarà potenciant les mesures que contribueixin a disminuir els accidents de trànsit on es detecta en les víctimes mortals la presència d’alcohol, drogues i psicofàrmacs.
1a. Gràfic comparatiu morts a 24 hores 2012-2013
1b. Gràfic comparatiu ferits greus a 24 hores 2012-2013
1c. Gràfic comparatiu a 24 hores 2010-2013
1d. Gràfic comparatiu morts a 24 hores 2000-2013
1e. Gràfic comparatiu ferits greus a 24 hores 2000-2013