El pla parteix de l’anàlisi exhaustiva del camí recorregut fins ara i incorpora les recomanacions i tendències definides pels organismes internacionals públics que treballen actualment en la millora de la seguretat a les vies urbanes i interurbanes. L’aplicació d’aquest PESV es farà mitjançant els plans de seguretat viària, que cada tres anys estableixen unes fites determinades que cal assolir progressivament.
Els avenços en la seguretat viària i la reducció de la sinistralitat a la xarxa viària catalana en els darrers anys ha estat fruit d’una planificació que va començar l’any 1999 amb l’aplicació del primer Pla de seguretat viària, impulsat pel Servei Català de Trànsit. Catalunya se situa actualment en la mitjana europea en relació amb la reducció del nombre de morts i està en un nivell similar al de països que són referents en seguretat viària com Finlàndia, Alemanya, els Països Baixos o Suècia. Pel que fa a la xifra de morts per milió d’habitants, amb un indicador de 51, Catalunya ocupa el vuitè lloc, quan la mitjana europea és de 62.
Objectius fonamentals del PESV 2014-2020
En el document s’identifica una visió estratègica que orienta el desenvolupament del pla. Aquesta visió de futur que es pretén aconseguir es defineix de la manera següent: "Garantir que la mobilitat de les persones es faci amb la màxima seguretat, reduint el nombre, la gravetat i les conseqüències dels accidents i treballant amb la major eficiència”.
Els cinc eixos bàsics del PESV 2014-2020
El Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020 es basa en cinc eixos fonamentals sobre els quals s’estructuren els objectius i el model de seguretat viària al qual s’aspira, així com les línies estratègiques i els projectes tractors que s’implementaran.
1. L’educació, formació i conscienciació
- Aquest eix es fonamenta en l’aprenentatge de la mobilitat segura al llarg del cicle vital dels usuaris de l’espai públic.
- La difusió i l’ensenyament de continguts sobre la mobilitat segura integrats en els currículums educatius es considera un instrument clau per contribuir a la prevenció d’accidents.
- S’ha de promoure la coordinació entre tots els actors de la l’educació i la formació viària (centres educatius, autoescoles, empreses, associacions, etc.).
- Les estratègies de comunicació, com les campanyes i les accions divulgatives, són un instrument bàsic per conscienciar la ciutadania i fomentar els valors de la seguretat viària.
2. El pensament global i l’actuació local
- Es crearà l’Observatori de Seguretat Viària, que farà especial incidència en l’àmbit urbà i en l’experiència dels països europeus líders en seguretat viària. Així mateix, l’Observatori tindrà com a propòsit posicionar l’SCT a l’exterior com a organisme de referència en la lluita contra la sinistralitat viària.
- Es potenciaran els plans locals de seguretat viària amb la finalitat de reduir els accidents de trànsit urbans. L’SCT s’ha marcat com a fita arribar amb els plans locals al 100% de la població de Catalunya. Des de l’any 2006 s’han signat 156 plans locals de seguretat viària.
El PESV preveu la possibilitat que els responsables de mobilitat dels consistoris catalans puguin accedir en línia a la informació concreta de l’accidentalitat dels seus municipis. La zona urbana encara té un potencial significatiu de millora pel que fa al nombre de víctimes mortals.
3. La innovació i la tecnologia al servei de la mobilitat
- Aprofundir en el coneixement en investigació i tecnologia constitueix el primer pas per prendre decisions i poder planificar futures línies d’actuació.
- Es potenciarà la col·laboració amb les universitats i institucions públiques i privades.
4. La col·laboració interdepartamental i la responsabilitat compartida entre tots els agents públics i privats
- Es treballarà en col·laboració amb aquells departaments de l’Administració catalana implicats de manera directa o indirecta en la seguretat viària: Empresa i Ocupació, Salut, Territori i Sostenibilitat, Governació, Agricultura, Ensenyament i Justícia.
- En el nou escenari estratègic caldrà aprofundir en la participació activa i coordinada entre tots els agents tant de l’àmbit públic com del privat.
- El pla inclou promoure l’elaboració de plans de seguretat viària laboral a les empreses.
5. La millora de la seguretat viària dels usuaris més vulnerables i el control de les principals conductes de risc
- Un dels focus del pla són els col·lectius més desprotegits i vulnerables, com vianants, ciclistes i motoristes. El document preveu l’impuls de mesures per potenciar que els alumnes de secundària tinguin les competències necessàries en educació viària a les escoles ampliada a motocicletes per als joves que disposin de permís de conduir.
- Respecte a les conductes de risc, el PESV se centra entre d’altres en la velocitat excessiva i planteja reduir el nombre d’infractors per aquest concepte un 20% l’any 2020.
- Pel que fa al binomi conducció-alcohol/drogues, es pretén assolir una reducció del nombre de positius en els controls policials efectuats a la xarxa viària. Així com en alcoholèmia sí que s'observa una tendència globalment favorable en els darrers anys, no es pot afirmar el mateix per als casos de drogues i psicofàrmacs.
Les sis estratègies de seguretat viària a Catalunya en el període 2014-2020
El Pla estratègic de seguretat viària consta de sis objectius estratègics. Per fer possible el seu assoliment, es despleguen a través de 23 línies estratègiques que alhora es desglossen en 51 projectes tractors d’actuació.
Objectius estratègics:
1. Protegir els usuaris de la mobilitat i controlar eficaçment les conductes de risc, amb especial atenció als col·lectius més vulnerables de la xarxa viària.
2. Impulsar un espai continu de seguretat viària (zones urbanes i interurbanes). Crear entorns de mobilitat des d’una visió transversal.
3. Involucrar i coordinar entitats públiques i privades en la millora de la mobilitat segura.
4. Disposar de les estructures, instruments i mecanismes de gestió que permetin aconseguir resultats, d’acord amb la nova norma ISO 39001 de seguretat viària que recomanen les Nacions Unides.
5. Facilitar l’aprenentatge de la mobilitat segura al llarg del cicle vital.
6. R+D+I a la seguretat viària.
Les frases de la presentació del Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020:
Ramon Espadaler, conseller d’Interior:
"En un horitzó més tardà, al 2050, no renunciem a la visió zero, a l’eradicació de la sinistralitat a les carreteres catalanes.”
Amb el PESV 2014-2020 es pretén "mantenir tot allò positiu que s’ha aconseguit fins ara en tots els àmbits de la seguretat viària”, i treballar en "aquells segments on hi ha capacitat de millora”.
"Un dels aspectes on hem detectat que hi ha recorregut a fer és la sinistralitat in itinere”, associada a la mobilitat laboral.
Joan Josep Isern, director de l’SCT:
Una de les novetats que planteja el PESV és "l’educació i formació de les persones en tot el cicle vital, i precisament aquesta plans de mobilitat laboral que es pretenen impulsar ens permetran arribar a gran part de la població”.