Velocitat és igual a distància dividida pel temps. Aquesta fórmula senzilla és la base del funcionament dels radars per tram, que tenen l’objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat en els conductors durant diversos quilòmetres i no només en un punt concret i puntual, com els radars fixos convencionals.
A principis del 2014 el Servei Català de Trànsit (SCT) posarà en funcionament tres controls de velocitat mitjana més a la xarxa viària catalana, seguint les directrius que marca el Pla de seguretat viària 2011-2013. Aquests tres cinemòmetres, situats a la N-340 entre Sant Carles i Amposta en ambdós sentits i a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera en sentit sud, se sumen al ja existent al túnel de Vielha des del 2009.
Els radars per trams funcionen a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram, el qual mesura el temps de recorregut i calcula la velocitat mitjana. Si un vehicle recorre el tram en un temps inferior a l’estimat significa que ha circulat a més velocitat de la permesa i, per tant, el sistema envia les fotografies del vehicle a la base de dades de l’SCT per iniciar el procediment sancionador.
L’SCT ja està treballant per estendre aquesta tecnologia i té sobre la taula un projecte per a la instal·lació de quatre controls dinàmics de la velocitat més. Convé destacar que perquè siguin efectius els controls per trams s'han d’ubicar prioritàriament on hi hagi limitacions de velocitat homogènies i on no hi hagi diverses cruïlles ni accessos.
Els avantatges dels controls de velocitat per tram
- És un sistema de control de velocitat més equitatiu per al conductor, ja que no depèn d’una mesura puntual, sinó d’un comportament mitjà al llarg d’un tram.
- Eviten l’efecte frenada del radar fix de control puntual.
- Cobreixen de forma efectiva un tram sencer d’una via.
- S’obtenen velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram.
- Constitueixen una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària.
- Aquest sistema complementa els sistemes de control convencionals, com els radars microones, de làser i els piezoelèctrics.


Text: Fina Araque
Infografia:
Magatzem d’Idees