El Servei Català de Trànsit (SCT) ha incorporat els equips de lectura de matrícules per detectar de manera automàtica infraccions que fins ara només podien ser imposades a peu de carretera pels agents de trànsit, com per exemple la de no tenir la ITV (Inspecció Tècnica de Vehicles) en regla. La finalitat última és dotar de més seguretat viària els usuaris de la xarxa viària catalana i reduir la sinistralitat. Per aquest motiu, l’SCT ja ha instal·lat 19 lectors de matrícula a vies amb una elevada intensitat de circulació: a la C-16, C-23, C-31, C-32 i AP-7. A més, un vehicle dels Mossos d’Esquadra també disposa d’un d’aquests dispositius. El 2014 els lectors de matrícula ja estaran preparats per sancionar inicialment els propietaris dels vehicles que no hagin passat la ITV o no hagin superat la revisió.
Què són els lectors de matrícula?
Es tracta d’unes càmeres equipades amb un programari de reconeixement òptic de caràcters. Les seves sigles en anglès són LPR (License Plate Recognition) i permeten captar diverses matrícules en una sola imatge tot i que els vehicles circulin per diferents carrils. En un primer moment l’equip reconeix les plaques, després fixa la imatge, reconeix els caràcters i identifica a quin país correspon cada matrícula.
Quines són les funcions dels LPR?
Els lectors de matrícula tenen diverses aplicacions amb la finalitat de tenir un efecte dissuasiu en els conductors:
- Detectar infraccions de manera automàtica i massiva per millorar la seguretat viària.
En el cas de la detecció dels vehicles que circulen sense la ITV en vigor, els LPR identificaran les matrícules que circulen per un punt concret i a partir d’aquí es creuarà la informació amb la base de dades de la DGT sobre els vehicles que no han superat la revisió. D’aquesta manera es verificarà si el vehicle té la ITV al dia o no ha superat la inspecció. En el cas que es confirmi que el vehicle no ha passat la inspecció obligatòria, el propietari serà sancionat de forma automàtica.
Els LPR també identifiquen infraccions d’excés de velocitat. Són els anomenats radars per tram, que s’ubiquen en els pòrtics, en dos punts diferents d’un mateix tram d’una carretera, i permeten saber si un vehicle ha superat la velocitat màxima estimada per fer el trajecte delimitat pels dos lectors de matrícula. Els LPR enregistren el temps que triga un vehicle a recórrer un tram concret d’una via i permeten calcular la velocitat mitjana a la qual un vehicle l’ha recorregut. Actualment a Catalunya funciona un radar per tram a la N-230, al túnel de Vielha. Es preveu que al principi del 2014 se n’instal·lin tres de nous: dos a la N-340 entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita i un a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera.
- Optimitzar la informació viària.
Aporten dades que milloren la informació de la mobilitat. Contribueixen a calibrar altres dispositius, com per exemple les espires instal·lades al paviment de la calçada, que permeten comptabilitzar quants vehicles circulen per un punt concret i a quina velocitat. També aporten informació per poder analitzar amb detall els fluxos de trànsit de la xarxa viària catalana i per conèixer a quines destinacions es dirigeixen els vehicles en una operació especial de trànsit concreta.
- Millorar les tasques de control dels agents de trànsit a peu de carretera.
Les dades enregistrades pels lectors de matrícula poden ser consultades pels agents dels Mossos d’Esquadra a través dels seus PDA. D’aquesta manera, els policies de trànsit tenen coneixement sobre si un vehicle que s’està aproximant al seu punt de control té sancions pendents, per exemple, per excés de velocitat. Només passen 10 segons des que els LPR llegeixen una matrícula i els agents reben la informació als seus dispositius portàtils.